Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی ۱۹ نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در همدان متولد شدند

۱۹ نوزاد سالم از مادران مبتلا به ایدز در همدان متولد شدند

کارشناس برنامه ایدز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ۱۹ نوزاد سالم تاکنون از مادران اچ.آی.وی مثبت در این استان با توجه به مراقبت و اقدام های صورت گرفته متولد شدند.

به گزارش "همدان نیوز"، محمد میرزایی بیان کرد: ماموریت های مراکز مشاوره بیماری های رفتاری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی همدان شامل ارائه خدمات پیشگیری و درمان و جلوگیری از انتقال عفونت اچ آی وی از مادر به نوزاد (PMTCT) است.

وی یادآور شد: پارسال بیش از ۳۷ هزار نفر از هم استانی ها در مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و زندان ها مورد آزمایش خون قرار گرفتند که ۲۵ نفر از آنها مثبت قطعی تشخیص داده شد.

کارشناس برنامه ایدز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در حال حاضر حدود ۸۰ درصد بیماران شناسایی شده دارای پرونده فعال هستند که به صورت مستمر تحت مراقبت بوده و در حدود ۹۲ درصد آنان تحت درمان با دارو قرار دارند.

وی با عنوان اینکه هم اینک ۲۹۸ بیمار تحت درمان ضد رتروویروسی قرار دارند،افزود: در هر شهرستان حداقل یک مرکز تحت عنوان مرکز یا پایگاه مشاوره بیماری های رفتاری جهت ارائه خدمات به این دسته از بیماران فعال است که مهمترین آنها مرکز مشاوره بیماری های رفتاری مرجع مستقر در مرکز خدمات جامع سلامت شهدا در شهر همدان، ابتدای خیابان تختی است.

کارشناس برنامه ایدز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همه مراکز و پایگاه های مشاوره بیماریهای رفتاری در استان آماده پذیرش و انجام تست اچ آی وی به صورت رایگان و محرمانه هستند.

میرزایی اظهار کرد: ابتلای به اچ.آی.وی می تواند سالیان سال بدون علامت باقی مانده ولی در این مدت ویروس از طرق مختلف به دیگران قابل انتقال یابد.

وی افزود: از زمان ورود ویروس به بدن تا مثبت شدن تست های آزمایشگاهی مدت زمان سه ماهه لازم است که به آن دوره پنجره گفته می شود بنابراین افرادی که در معرض بیشترین خطر ابتلا به ویروس هستند باید هر سه تا ۶ ماه مورد آزمایش قرار گیرند.

به گفته کارشناس برنامه ایدز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، آزمایش خون تنها راه تشخیص این عفونت است و هم اینک در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و مراکز مشاوره بیماری های رفتاری این تست به صورت رایگان و محرمانه برای مراجعان انجام می شود.

میرزایی بیان کرد: برای انجام تست اچ.آی.وی پنج شرط وجود دارد که در صورت فراهم نبودن همه این شرایط نباید تست اچ آی وی را انجام داد.

وی درباره این پنج شرط گفت: این موارد شامل این می شود که هرگز بدون رضایت فرد برای او آزمایشی انجام نمی شود، رعایت محرمانگی آزمایش و نتیجه آن، لازمه مشاوره برای انجام آزمایش، نتایج تست سریع مثبت را هرچه سریع تر با انجام آزمایش تایید کننده رد یا قبول کنیم و فرد را به خدمات پیشگیری، درمان و مراقبت وصل کنیم.

میرزایی اظهار کرد: امروزه مهم ترین راهبرد کنترل اپیدمی اچ.آی.وی، مراقبت و درمان مبتلایان به بیماری است بنابراین اگر افراد مبتلا به اچ آی وی تحت درمان استاندارد ضد رتروویروسی قرار گیرند، با کاهش تعداد ویروس در خون و ترشحاتشان (کاهش بار ویروسی) ضمن آنکه با کاهش چشمگیر عوارض بیماری می توانند زندگی سالم تری داشته باشند، احتمال انتقال بیماری به سایران نیز به حداقل ممکن می رسد.

کارشناس برنامه ایدز معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: برای کنترل اپیدمی در جامعه باید ۹۰ درصد مبتلایان به اچ.آی.وی ایدز شناسائی و تحت درمان ضد رترویرسی قرار گیرند و در این میزان افراد بار ویروسی به قدری کاهش یابد که غیر قابل اندازه گیری شود.

میرزایی افزود: البته این مهم تنها در صورتی میسر می شود که مبتلایان از بیماری خود مطلع بود و برای دریافت خدمات مراقبت و درمان تمایل داشته باشند همچنین به این خدمات دسترسی لازم داشته باشند و آن را به صورت مستمر دریافت دارند.

وی، چالش های پیش روی تحقق این اهداف را ناشی از مطلع نبودن درصد بالایی از مبتلایان از بیماری خود، تمایل نداشتن درصد بالایی از افراد شناخته شده برای دریافت خدمات مراقبت و درمان، مراجعه نکردن مستمر برای طی فرایند درمان ضد رتروویرسی عنوان کرد./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن