Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی وزش باد شدید و کولاک برف؛ پدیده غالب بر جو همدان

وزش باد شدید و کولاک برف؛ پدیده غالب بر جو همدان

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان با صدور هشدار زرد هواشناسی اعلام کرد: طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بارش پراکنده برف، وزش باد شدید و در برخی نقاط کولاک برف پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدحسن باقری‌شکیب پیرامون وضعیت جوی استان طی هفته جاری اظهار کرد: با توجه به آخرین خروجی مدل‌های پیش‌یابی هواشناسی، با فعالیت سامانه ناپایدار طی ساعاتی از بعدازظهر دوشنبه تا سه‌شنبه شب، وزش باد نسبتاً شدید در اکثر نقاط استان همدان پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه بارش‌های خفیف و پراکنده برف را به ویژه در مناطق غربی و کوهستانی استان خواهیم داشت، تصریح کرد: به علت پوشش برف موجود در منطقه احتمال کولاک برف نیز به ویژه در گردنه‌های استان وجود دارد.

باقری‌شکیب با اشاره به اینکه سرعت باد در مناطق شمال شرق استان و طی ساعاتی از روز سه‌شنبه بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: با توجه به وزش باد کاهش دمای محسوسی نیز طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه پیش‌بینی می‌شود.

وی نوع مخاطره را وزش باد شدید و در برخی نقاط کولاک برف دانست و خاطرنشان کرد: منطقه اثر این مخاطره در همدان، اسدآباد، بهار، تویسرکان، درگزین(کرفس)، رزن، فامنین، قهاوند، کبودراهنگ(گل‌تپه)، ملایر و نهاوند خواهد بود.

باقری‌شکیب اثر مخاطره را احتمال خسارت به سازه‌های غیرمستحکم در اثر وزش باد شدید، کولاک برف به ویژه در گردنه‌های استان و بارش پراکنده و خفیف به ویژه در مناطق غربی و کوهستانی استان دانست و توصیه کرد: با توجه به وزش باد شدید طی ساعاتی از روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نسبت به استحکام سازه‌های غیرمستحکم اقدام شود.

وی ادامه داد: با توجه به احتمال بارش خفیف برف و همچنین کولاک برف به ویژه در گردنه‌های استان طی ساعاتی از دوشنبه شب تا سه‌شنبه شب دستگاه‌های مربوطه آمادگی لازم را داشته باشند.

باقری‌شکیب در ادامه به پیش‌بینی وضعیت جوی منطقه کوهستانی گنجنامه پرداخت و مطرح کرد: یکشنبه ۱۵ بهمن وضعیت جوی منطقه صاف تا قسمتی ابری، گاهی همراه با وزش باد است و بیشینه دمای میدان میشان یک درجه و کمینه دما منفی ۱۲ درجه سلسیوس و حداکثر سرعت باد ۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

وی اضافه کرد: برای دوشنبه ۱۶ بهمن، افزایش ابر با احتمال بارش پراکنده برف، در برخی از ساعات وزش باد شدید در برخی نقاط کولاک برف، بیشینه دما دو درجه و کمینه دما منفی ۹ درجه سلسیوس و سرعت وزش باد ۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان همدان افزود: برای سه‌شنبه ۱۷ بهمن، احتمال بارش پراکنده برف، در برخی از ساعات وزش باد شدید، در برخی نقاط کولاک برف، بیشینه دما ۳ درجه و کمینه دما منفی ۷ درجه سلسیوس و سرعت وزش باد ۷۵ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت جوی چهارشنبه ۱۸ بهمن، صاف تا قسمتی ابری، در بعدازظهر وزش باد، بیشینه دما ۴ درجه و کمینه منفی ۷ درجه سلسیوس، سرعت وزش باد ۲۵ کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است.

باقری‌شکیب توصیه کرد: با توجه به پیش‌بینی وضعیت جوی منطقه شرایط جوی برای کوهنوردی طی روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مناسب نیست.

وی در ادامه توصیه‌های هواشناسی کشاورزی داشت و مطرح کرد: گلخانه‌داران بازدید مستمر از پوشش گلخانه‌ها و تأمین سوخت، تنظیم دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها داشته باشند، استفاده از روش یخ‌آب زمستانه برای کنترل آفات خاکزی در مزارع و باغات در حاشیه رودخانه‌ها و قنوات پیشنهاد می‌شود و انبارداران سیب‌زمینی نسبت به روشن کردن دستگاه‌های حرارتی و همچنین تهویه مناسب برای جلوگیری از یخ‌زدگی و خسارت به محصول اقدام کنند.

باقری‌شکیب گفت: محافظت دام‌ها از سرمای شدید و در صورت امکان انتقال دام‌های جوان به فضاهای بسته و یا استفاده از وسایل پوششی مانند برزنت یا پلاستیک برای جلوگیری سرماخوردگی دام‌ها توصیه می‌شود و صاحبان میادین میوه و تره‌بار اقدام به محافظت از محصولات کشاورزی و میوه‌ها در برابر یخ‌زدگی کنند و تنظیم دما و بهبود شرایط تهویه و ضدعفونی ورودی‌ها در مرغداری‌ها و تنظیم دمای سالن‌های پرورش طیور قبل از جوجه‌ریزی و اطمینان از گرم شدن سالن‌ها به ویژه کف سالن‌ها صورت گیرد.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه کمینه و بیشینه دما از ایستگاه فرودگاه همدان طی ۲۴ ساعت گذشته منفی ۷ و ۵ درجه سلسیوس گزارش شده است، یادآور شد: طی این مدت، بیشبنه دما از شهرستان‌های رزن، فامنین و قهاوند با منفی ۹ درجه سلسیوس و کمینه دما از همدان و بهار با ۵ درجه سلسیوس گزارش شده است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن