Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی کاهش ۳۸ درصدی بارش ها در استان همدان

کاهش ۳۸ درصدی بارش ها در استان همدان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان با اشاره به کاهش بارندگی استان در سال آبی جاری گفت: میانگین بارش امسال نسبت به بلند مدت ۳۸ درصد کاهش داشته است.

به گزارش "همدان نیوز"، فرهاد بختیاری‌فر درباره وضعیت منابع آبی استان همدان، اظهار کرد: پیش‌بینی بارش‌ها در پاییز امسال محقق نشد و کاهش بارش در سال جاری امسال موجب شده تا مشکلاتی فراهم شود که در این راستا جلسات مدیریت بحران در شرکت آبفا و استانداری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در این جلسات، منابع و مصارف آب مورد بررسی قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌ها برای عبور از تابستان ۱۴۰۳ در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان درباره منابع آبی شهر همدان، تصریح کرد: ۶۰ درصد آب شهر همدان از سد تالوار و ۴۰ درصد از چاه‌های آبی که در مالکیت آبفا است، تأمین می‌شود.

وی افزود: سد اکباتان نیز از منابع تأمین آب شرب همدان است که برای مواقع راهبردی در نظر گرفته شده و در حال حاضر به میزان خیلی کم از آن بهره‌برداری می‌شود تا از مدار خارج نشود.

به گفته وی ۲ منبع فصلی برای فصول غیر زراعی یعنی رودخانه عباس آباد و خاکو نیز از منابع تأمین آب شرب شهر همدان هستند.

وی پیرامون وضعیت منابع آب در سایر شهرستان‌های استان، ادامه داد: برخی از شهرهای استان در وضعیت تنش آبی قرار دارند و در این راستا، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده است و نیازها خود را به مسوولان بالادستی منعکس کردیم تا با در نظر گرفتن تمهیدات مورد نظر، مشکلاتی در این شهرها نداشته باشیم.

بختیاری فر درباره مدیریت مصرف آب توسط مشترکان، تاکید کرد: وضعیت منابع آبی در کل کشور مناسب نیست و مدیریت در مصرف، بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: مدیریت در مصرف فقط مختص مشترکان خانگی نیست و همه مشترکان به خصوص کشاورزان باید به این نکته توجه کنند.

وی ادامه داد: مردم استان همدان همواره همکاری لازم را با آبفا داشتند و با صبر خود به کمک ما آمدند و در حال حاضر نیز لازم است تا هم‌استانی‌ها با استفاده از روش‌های نوین مصرف آب، با دقت و وسواس به این موضوع کمک کنند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان خاطرنشان کرد: توجه به مدیریت مصرف آب، تنها خواسته ما از مردم است و به راحتی با پیش‌بینی درست در این زمینه می‌توانیم بحران‌های احتمالی را پشت سر بگذاریم./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن