Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی شیوع ۷ درصدی اختلال افسردگی فصلی در بین مردم

شیوع ۷ درصدی اختلال افسردگی فصلی در بین مردم

یک دکترای تخصصی روانشناسی اعلام کرد: شیوع اختلال افسردگی فصلی در جمعیت عمومی بین ۴ تا ۷ درصد است، هر چند بین ۱۳ تا ۲۵ درصد از جمعیت از مشکلات خلقی در فصل پاییز و زمستان شکایت دارند.

به گزارش "همدان نیوز"، دکتر احمد قره‌خانی با بیان اینکه انسان‌ها به طور کلی به شرایط آب و هوایی گوناگون به صورت فوری پاسخ خلقی می‌دهند، اظهار کرد: اختلال افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که از اواخر فصل پاییز و همزمان با کم شدن مدت روشنایی روز ظاهر می‌شود و تا اواخر زمستان و اوایل بهار باقی می‌ماند و با نزدیک شدن به تابستان کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: شیوع اختلال افسردگی فصلی در جمعیت عمومی بین ۴ تا ۷ درصد است، هر چند بین ۱۳ تا ۲۵ درصد از جمعیت از مشکلات خلقی در فصل پاییز و زمستان شکایت دارند و بیشتر افراد به نوعی ردپای پاییز و زمستان را در خلق و خوی روزمره خود احساس می‌کنند اما برخی در طول پاییز و زمستان به طور جدی و بالینی دچار افسردگی و کج‌خلقی بارز می‌شوند و یکی از سازوکارهای ممکن در این اختلال تغییرپذیری خلق است.

قره‌خانی مطرح کرد: افرادی که دچار اختلال افسردگی فصلی هستند، احساس افسردگی، خواب‌آلودگی شدید، تحریک‌پذیری، خستگی مفرط‌، میل شدید به مصرف کربوهیدرات و قند، مشکل در تمرکز کردن و هوشیاری، کاهش کارآیی مطلوب در روز، لذت نبردن یا کاهش علاقه به فعالیت‌هایی که لذت‌بخش است و پرخوابی دارند.

وی بیان کرد: افرادی که بستر اضطراب و افسردگی را دارند در آغاز فصل پاییز باید اقدامات خودمراقبتی از قبیل گذراندن زمان بیشتر در فضای باز، پیاده‌روی، فعالیت‌های بدنی، ورزش و ارتباط برقرار کردن با دوستان و خانواده و تغذیه مناسب را مورد توجه قرار دهند./ ایسنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن