Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی شیوع شپش در مدارس همدان گزارش نشده است/بررسی سلامت موی دانش آموزان همدانی توسط 80 مراقب سلامت

معاون آموزش و پرورش استان همدان:
شیوع شپش در مدارس همدان گزارش نشده است/بررسی سلامت موی دانش آموزان همدانی توسط 80 مراقب سلامت

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: تا کنون گزارشی در خصوص شیوع شپش و آلودگی حاد به این عارضه در مدارس استان گزارش نشده است.

عبداله جعفری صبح امروز در گفتگو با خبرنگار "همدان نیوز"، با بیان اینکه پدیکلوز یا شپش سر عارضه ای طبیعی است که ممکن است هر ساله اقشار مختلف را درگیر کند، اظهار داشت: با توجه به همزمانی بازگشایی مدارس با فصل پاییز و آغاز شیوع شپش، برخی بر این عقیده اند که عارضه پدیکلوز در مدارس شایع می شود اما چنین چیزی صحت ندارد.

وی ادامه داد: حتی در طول تابستان این عارضه در بین گروه های مختلف سنی هم در دختران و هم در پسران دیده می شود البته شیوع آن در بین دختران به دلیل داشتن موی بلند بیشتر است.

جعفری همچنین تصریح کرد: مهمترین مسئله در این زمینه رعایت بهداشت فردی و گروهی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا، طبیعی است که ابتلا به این عارضه همچون بیماری های واگیر، شیوع پیدا کند، یادآور شد: بر این اساس، همواره در آموزش و پرورش دغدغه وجود دارد که از شیوع شپش جلوگیری شود.

جعفری، شپش سر را موجود خارجی و خون خوار عنوان کرد و افزود: این موجود ممکن است همه افراد را در هر سنی و در هر نقطه ای آلوده کند و ابتلا به آن ارتباطی به منطقه سکونت افراد در بالا و پایین شهر ندارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه دستور العمل مدونی به مدارس در خصوص عارضه پدیکلوز ارسال شده است، اظهار داشت: مدیران در خصوص پیشگیری و کنترل این عارضه آمادگی و آگاهی کامل دارند.

تشخیص اشتباه شوره به جای شپش

وی با تأکید بر ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان، معلمان و مدیران و به طور ویژه والدین دانش آموزان در خصوص شپش موی سر، یادآور شد: در راستای پیشگیری و کنترل شپش، آموزش مهمترین اولویت کاری است چراکه در برخی موارد متأسفانه، افراد شوره سر را به اشتباه به عنوان شپش سر تشخیص می دهند که ناشی از عدم آگاهی و آموزش کافی است.

جعفری همچنین خاطرنشان کرد: خوشبختانه مورد حادی در مدارس استان مشاهده نشده اما هر ساله به طور طبیعی احتمال ابتلا به شپش وجود دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به آموزش در خصوص عارضه پدیکلوز و توزیع بسته‌های آموزشی بین دانش آموزان، والدین و معلمان به عنوان گام اول در این راستا، بیان کرد: پس از آموزش، غربالگری به طور مستمر در مدارس از سوی مراقبین سلامت و یا بهورزان خانه های بهداشت در مدارس روستایی صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در مناطقی که مراقب سلامت وجود نداشته باشد، کنترل سلامت دانش آموزان از سوی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود و در صورت تشخیص اقدامات بعدی برای درمان آغاز خواهد شد.

{nomultithumb}

تجویز رایگان شامپوی رفع شپش سر برای دانش آموزان

عبداله جعفری با بیان اینکه در صورت تشخیص، افراد مبتلا به مراکز بهداشت مراجعه خواهند کرد، اظهار داشت: درمان از طریق این مراکز و خانه های بهداشت انجام و شامپوی مخصوص رفع شپش سر به صورت رایگان تجویز خواهد شد تا بهبودی کامل حاصل شود و فرد به دوره آموزش و تحصیل خود در مدرسه بازگردد.

وی در ادامه یادآور شد: توصیه های بهداشتی نیز به این گروه از افراد و همچنین افرادی که در محیط زندگی فرد مبتلا به شپش حضور دارند، مطرح می شود تا از شیوع آن جلوگیری شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان به خانواده ها توصیه کرد که در صورت ابتلای فرزندان خود به این عارضه، توصیه های بهداشتی را از سوی مدیران مدارس و مراقبین سلامت دریافت کنند.

جعفری تأکید کرد: به طور قطع مدارس، سلامت دانش آموزان و دوره درمان افراد مبتلا را پیگیری خواهد کرد که البته دو یا سه روز بیشتر زمان نمی برد.

ابتلا به شپش نگران کننده نیست

وی با بیان اینکه افراد تا یک هفته پس از درمان به طور مکرر مورد بررسی قرار می گیرند تا آلودگی در موی سر افراد مشاهده نشود، اظهار داشت: دغدغه چندانی در این زمینه وجود ندارد اما توصیه می شود که بهداشت فردی، استحمام افراد و استفاده از وسایل شخصی به طور جدی مورد توجه قرار بگیرد.

جعفری با بیان اینکه شپش بیماری نیست و نوعی عارضه به شمار می رود، تأکید کرد: مبتلایان به این عارضه همچون افرادی که به بیماری های واگیر مثل سرما خوردگی مبتلا می شوند، مدتی را از محیط کلاس درس دور خواهند بود تا دیگر دانش آموزان نیز درگیر نشوند.

وی ادامه داد: شاید فرد مورد نظر بهداشت فردی را رعایت کرده باشد اما از همکلاسی دیگر و حتی در باشگاه های ورزشی به این عارضه مبتلا شده باشد و نباید ذهنیت منفی در خصوص فرد وجود داشته باشد.

غربالگری دائمی سلامت دانش آموزان در مدارس استان

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به انجام غربالگری از شروع سال تحصیلی تا پایان سال به صورت دائم، گفت: غربالگری به ویژه در مقاطعی از زمان که احساس شود شدت شیوع شپش زیاد است، صورت می گیرد که خوشبختانه در همدان چنین وضعیتی مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 80 مراقب رسمی سلامت در اختیار آموزش و پرورش هستند، خاطرنشان کرد: هریک از این افراد باید 750 نفر از دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهند و جز غربالگری پدیکلوز، سلامت دهان و دندان و دیگر موارد را نیز در مدارس کنترل کنند.

جعفری همچنین تصریح کرد: در برخی مدارس که مراقب رسمی سلامت وجود ندارد و با توجه به کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش طبیعی است، تلاش شده که از نیروهای مازاد و مرتبط با بخش سلامت استفاده شود که این گروه نیز مورد آموزش قرار می‌گیرند.

{nomultithumb}

اضافه شدن 120 نفر به جمع مراقبین سلامت همدان

وی در ادامه از اضافه شدن 120 نفر از این نیروهای انسانی به جمع مراقبین سلامت در سال تحصیلی جاری خبر داد و افزود: طبق چارچوب نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و بر اساس تفاهم نامه با وزارت بهداشت، مدارس روستایی مراقب سلامت ندارند به طوریکه خانه های بهداشت و بهورزان، غربالگری سلامت دانش آموزان روستایی را انجام می دهند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: از 270 هزار دانش آموز استان یکصد هزار نفر در مدارس شهری و مابقی در مدارس روستایی مشغول به تحصیل هستند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن