Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر سیاسی - مجلس مجازات جایگزین حبس اجرا نمی شود

کاظمی:
مجازات جایگزین حبس اجرا نمی شود

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با انتقاد از نبود امکانات واعتبارات برای اجرای مجازات‌های جایگزین حبس، گفت: به دلیل نبود اعتبار لازم درقوه قضاییه نمی توان به اجرای مجازات های جایگزین حبس امیدوار بود.

به گزارش "همدان نیوز"، محمد کاظمی درباره تعیین تکلیف لایحه مجازات های جایگزین حبس در کمیسیون قضایی وحقوقی مجلس، گفت: لایحه استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس، پیش از اصلاح قانون مجازات اسلامی درسال 92 به مجلس ارسال شده است اما چون بحث مجازات‌های جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی تصویب و لحاظ شد بنابراین این لایحه که در حال حاضر درکمیسیون قضایی وجود دارد مورد رسیدگی قرار نمی گیرد.

نماینده مردم ملایر درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجازات‌های جایگزین حبس در قانون مجازات اسلامی دیده شده است، افزود: به طور قطع در این شرایط دیگر نیازی به بررسی لایحه جدید و تصویب مجازات‌های جدید جایگزین حبس وجود ندارد، بنابراین اگر همین قانون فعلی مجازات های جایگزین حبس به درستی اجرا شود نیازی به بررسی لایحه جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه تعویق و تعلیق مجازات را می توان به عنوان جایگزین حبس درنظرگرفت، تصریح کرد: همچنین تعهد به اینکه فردی که برای بار اول مرتکب جرم شده وارد زندان نشود نیز یکی دیگر از راهکارهای استفاده از مجازات های جایگزین حبس است، البته دست قاضی دراستفاده از مجازات های دیگر به جای حبس در قانون مجازات اسلامی باز گذاشته شده است، یا کنترل زندانی در خارج از زندان به تنهایی مجازات جایگزین محسوب می شود اما به دلیل وجود برخی مشکلات اینگونه مجازات ها اجرا نمی شود.

کاظمی با اشاره به اینکه قوه قضاییه به دلیل مشکلات مالی و عدم تامین منابع قادر به اجرای مجازات های جایگزین حبس نیست، گفت: برای اجرای برخی مجازات‌های جایگزین باید امکانات فنی وجود داشته باشد، به عنوان مثال برای کنترل فردی در خارج از زندان باید سیستم‌های الکترونیکی و ویژه در دسترس باشد که متاسفانه قوه قضاییه امکان فراهم کردن این تجهیزات را به دلیل نبود بودجه ندارد.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه متاسفانه نمی توان به اجرای مجازات های جایگزین حبس امیدوار بود، افزود: تا زمانی که برای قوه قضاییه منابع مالی و اعتباری لازم در نظرگرفته نشود، نمی توان به اجرای مجازات های جایگزین حبس امیدوار بود البته در لایحه بودجه سال 96 نمایندگان تلاش می کنند که این مشکلات برطرف شود.

نایب رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: تشخیص استفاده ازمجازات های جایگزین حبس دراختیار قاضی قرار دارد، اما قوه قضاییه باید بابرگزاری جلساتی با قضات اهمیت استفاده ازمجازات های جایگزین حبس را توضیح دهد.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن