Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی ذخیره‌سازی ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در ۸۵ سردخانه همدان

ذخیره‌سازی ۲۵۰ هزار تن سیب‌زمینی در ۸۵ سردخانه همدان

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از توسعه ذخیره‌سازی سیب‌زمینی در استان خبر داد و گفت: ۸۵ فقره سردخانه با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن محصول به بهره‌برداری رسیده و ضایعات سیب‌زمینی را از ۲۵ درصد به سه درصد کاهش داده است.

به گزارش "همدان نیوز"، حسن محمدی با اشاره به برنامه‌های مدون توسعه صنایع تبدیلی محصولی چون سیب‌زمینی در استان همدان، اظهار کرد: عمده محصول تولیدی استان سیب‌زمینی است از همین رو به منظور ارتقاء بهره‌وری و ایجاد ارزش افزوده درصدد برآمدیم تا صنایع تبدیلی و تکمیلی در این حوزه توسعه یابد.

وی با بیان اینکه سالانه ۹۵۰ هزار تن سیب‌زمینی بهاره و پاییزه در استان کشت می‌شود، افزود: این رقم با احتساب سیب‌زمینی استان‌های همجوار که در استان ذخیره‌سازی می‌شوند، به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد به عبارتی برای این میزان محصول برنامه‌ریزی لازم است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: برنامه اول مدیریت صنایع تبدیلی، ذخیره سازی این محصول استراتژیک است به طوریکه با اجرای این برنامه ضایعات ۲۵ درصدی کاهش یافته و در تمام طول سال محصول با کیفیت عرضه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵۰ جواز تأسیس سردخانه با ظرفیت بیش از ۵۰۰ هزار تن صادر شده که از این میزان ۸۵ فقره با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن به بهره‌برداری رسیده و ۶۵ فقره با ظرفیت ۲۷۰ هزار تن نیز در دست اجراست.

محمدی از توسعه ذخیره‌سازی سیب‌زمینی در استان خبر داد و گفت: این مهم سبب شده ضایعات از ۲۵ درصد به سه درصد تقلیل یابد.

وی با تأکید بر اینکه در بخش سورت و بسته بندی نیز اقدامات شایان ذکری انجام شده است، تصریح کرد: در این حوزه هفت واحد سورت و بسته بندی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن، محصول استان را سورت و بسته‌بندی می‌کند به نحوی که قابلیت رقابت در بازار داخل و خارج را فراهم آورده اگرچه این حوزه نیازمند فرهنگ‌سازی و تلاش بیشتر است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش دیگری به حوزه فرآوری سیب‌زمینی اشاره کرد و گفت: فرآوری سیب‌زمینی در استان با توجه به تولید عمده این محصول، قیمت تمام شده مناسب‌تری خواهد داشت از این رو مقرون به صرفه و اقتصادی است.

وی با بیان اینکه سه جواز تأسیس برای واحد فرآوری سیب‌زمینی با پیشرفت فیزیکی ۴۰، ۱۵ و ۱۰ درصد صادر شده و در حال احداث است و چنانچه تسهیلات مورد نیاز تأمین شود به چرخه تولید افزوده خواهند شد، ذخیره سازی، سورت و بسته بندی و فرآوری سیب‌زمینی را جزو برنامه‌های مدون در راستای ایجاد ارزش افزوده و راهکاری برای جلوگیری از خام فروشی سیب‌زمینی دانست.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن