Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی مستاجران و موجران اجاره‌نامه را تفاهمی تنظیم می‌کنند/بازار مشاوران املاک کساد است

مستاجران و موجران اجاره‌نامه را تفاهمی تنظیم می‌کنند/بازار مشاوران املاک کساد است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک شهرستان رزن گفت: مشاوران املاک در گرانی و ارزانی ملک بی تقصیر هستند،مالکان ملک و سازنده خود قیمت تعیین می‌کنند و مشاوران املاک در این رابطه کاره‌ای نیستند.

به گزارش "همدان نیوز"، سعید افشاری معروف با اشاره به فعالیت تعداد ۷۰ واحد مشاور املاک در شهر رزن، اظهار کرد: این تعداد واحد مشاور املاک به غیر از شهر دمق و روستاهای شهرستان بوده و تعداد واحدهای مشاور املاک سطح شهر رزن به نسبت جمعیت بسیار بالاست.

وی افزود: متأسفانه برای صدور مجوز هیچ اهرمی برای سخت‌گیری وجود ندارد و هر فردی تنها با دومیلیون تومان با یک دوره آموزشی که در استان طی می‌کند به راحتی می‌تواند نسبت به راه‌اندازی واحد مشاور املاک اقدام کند و تعدد این تعداد مشاور املاک موجب حاشیه‌سازی در این صنف شود.

افشاری با بیان اینکه در نرخ نامه‌های جدید ابلاغ شده امسال ۷۰ درصد میزان کمیسیون مشاوران املاک سطح شهرستان کاهش داشته است و نرخ نامه‌های قبل مربوط به سال ۹۵ بوده و بعد از هفت سال نرخ کمیسیون‌ها با ۷۰ درصد کاهش تغییر کرده است، تصریح کرد: متاسفانه پرداخت مالیات برای مشاوران املاک ۱۰ و شاید ۴۰ برابر شده اما نرخ کمیسیون‌ها کاهش داشته که این امر ضربه سنگینی بر اقتصاد مشاوران املاک در حال فعالیت است. 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک رزن با اشاره به اینکه در حال حاضر در هر یک از واحدهای مشاور املاک سطح شهرستان رزن حداقل سه تا چهار نفر اشتغال مستقیم دارند و از کمیسیون های موجود کسب درآمد می‌کنند،گفت: مشاوران املاک از کمترین کسب درآمد برخودار بوده و اکثریت واحدهای آنان اجاره‌ایست و ماهانه اجاره بهای سنگینی را واحد مشاور املاک خود پرداخت می‌کنند .

وی مطرح کرد: در حال حاضر از یک واحد ۸۰ متری با قیمت دو میلیارد تومان تنها دو میلیون تومان عایدی مشاور املاک شهر رزن خواهد بود و اگر قرار داد فسخ شود باید این میزان مبلغ دو میلیون تومان را به تبع بازگرداند و در آمد چندانی نصیب مشاوران املاک نمی‌شود .

افشاری با اشاره به اینکه گران شدن ملک به مشاوران املاک مرتبط نبوده و این قیمتی است که مالکان ملک تعیین می‌کنند، افزود: صدور کد رهگیری و نیز نوشتن نرخ کمیسیون‌ها در تمام گواهینامه‌ها و قرار دادها قید و مکتوب می شود و الزام این موضوع به تمامی همکاران هم صنفی شهرستان نیز اعلام شده است

وی با بیان اینکه این طرز فکر ناعادلانه‌ایست که مشاوران املاک پول اضافه می‌گیرند چرا که مبلغ دریافتی کمیسیون در قرار داد مکتوب و نوشته می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر اکثریت مستاجران و موجران خودشان اجاره‌نامه را با تفاهم بایکدیگر تنظیم می‌کنند و هزینه این تنظیم اجاره نامه را به جیب کافی‌نت‌ها می ریزند و مشاوران املاک که مالیات پرداخت می‌کنند و این کار را تخصصی انجام می‌دهند عایدی از این قرار دادها دیگر ندارند و به این ترتیب با کساد شدن بازار مشاوران املاک این شغل دیگر در حال از بین رفتن و حذف است.

افشاری خاطرنشان کرد: برای حذف مشاور املاک با قراردادهایی که مستاجر و موجر با رضایت دو طرف بین خود تنظیم می‌کنند و به مشاوران املاک مراجعه ندارند برای خود نیز به دلیل عدم تخصص در تنظیم قرار داد مشکل پیش می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک در گرانی و ارزانی ملک بی تقصیر هستند، اظهار کرد: مالکان ملک و سازنده خود قیمت تعیین می‌کنند و مشاوران املاک در این رابطه کاره‌ای نیستند.

افشاری با اشاره به اینکه مشاوران املاک در حال حذف هستند و این‌ در حالیست که مالیات‌های اخذ شده از مشاوران املاک بالاست، یاد آور شد:مشاوران املاک ریالی اضافه تر نمی‌توانند از مشتری اضافه دریافت کنند و در این رابطه نرخ نامه وجود دارد و طرز فکر ناعادلانه‌ای است که برخی می‌گویند مشاوران املاک پول اضافه دریافت می‌کنند ضمن اینکه اداره صمت و تعزیرات حکومتی نیز به تمامی مشاوران املاک سطح شهرستان اعلام کرده که کل مبلغ کمیسیون خود را یادداشت و ارائه دهند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن