Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تولید سالانه ۴۰ هزار مترمربع فرش در همدان

تولید سالانه ۴۰ هزار مترمربع فرش در همدان

رئیس اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه همدان سابقه چند صد ساله در تولید فرش کشور را دارد، گفت: سالانه بیش از ۴۰ هزار‌ متر مربع فرش در همدان تولید و بافته می‌شود.

به گزارش "همدان نیوز"، رحیم مرتضایی ظهر امروز در همایش ملی فرش هگمتانه اظهار داشت: در رسیدن صنعت فرش به روزهای اوج خود در گذشته بخش خصوصی تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

وی افزود: تهیه مواد اولیه و قدیمی بودن نقشه‌های فرش در همدان از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی فعالان این صنعت است که باید در جهت مرتفع شدن آن اقداماتی صورت گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی همدان تصریح کرد: فرش همدان سابقه دیرینه‌ای‌ دارد و اگر امروزه نام و آوازه‌اش در کشور زبانزد است به دلیل مداومت و تلاش‌های پیشکسوتان این حوزه است.

فرش مردمی‌ترین نوع اقتصاد کشور است

سیدرضی حاجی آقامیری رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران نیز با بیان اینکه ‌با اشتغال بیش از 2 میلیون نفر، فرش مردمی‌ترین نوع اقتصاد کشور است و یک ظرفیت ویژه برای تسلط فرهنگی ایران در جهان به شمار می‌رود، اظهار داشت: ‌در نمایشگاه فرشی که در حاشیه این همایش برگزار شده است به خوبی می‌توان شاهد پتانسیل‌های قوی اقتصادی و فرهنگی در تولید فرش استان و کشور بود که شایسته است به آن دقت نظر ویژه‌ای شود.

وی با گلایه‌مندی از اینکه استفاده نکردن از ظرفیت صادراتی فرش باعث برخی بی‌وفایی‌ها به این هنر صنعت شده است، عنوان کرد: ارز‌آوری بالای فرش را نادیده گرفته‌ایم در حالیکه این صنعت یک صنعت ارز‌آور در حوزه بین‌المللی است.

وی با اشاره به اینکه پیمان سپاری ارزی و مقررات دست و پاگیر فضای کسب و کار توسعه و صادرات فرش را با مشکلات جدی مواجه کرده است، گفت: از دولت و نمایندگان مجلس انتظار داریم با ورود به این موضوعات برای این حل مساله تلاش کنند.

تمام دنیا مشتاقانه به دنبال فرش ایرانی هستند

علانور توکلی، رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان و تولید‌کنندگان فرش دستبافت کشور افزود: تمام دنیا مشتاقانه به دنبال فرش ایرانی هستند متاسفانه از این ظرفیت غافل هستیم در حالیکه نیاز داریم دنبال بازاریابی جهانی باشیم و به بازارهای جدید فروش را شناسایی کنیم.

وی افزود: باتوجه به قدمت فرش همدان اگرچه روزهای خوش آن افول کرده اما هنوز می‌توان با احیای این هنر صنعت باردیگر مشتریان جهانی را به بازار فرش همدان بازگرداند.

 برای توسعه تولید فرش همدان نیازمند برند‌سازی هستیم 

احمد شانیان مدیر‌کل صنعت، معدن و تجارت استان همدان نیز با بیان اینکه برای توسعه تولید فرش همدان نیازمند برند‌سازی هستیم، اظهار داشت: مشارکت و تعامل بخش خصوصی، تشکل‌ها و انجمن‌ها و فعالان اقتصادی استان نقش به سزایی در توفیقات اقتصادی استان دارد که شایسته قدردانی است.مسائل و مشکلات فرش دستباف نیازمند آسیب شناسی است تا به جایگاه اصلی و برتر در مجامع بین المللی و صادرات برسد.

وی به برگزاری چندین برنامه نمایشگاهی و همایش در راستای صنعت فرش استان اشاره کرد و گفت: بافندگان و فعالان عرصه فرش مشتاقانه از این رویدادها استقبال می‌کنند.

در پایان این مراسم با اهدا لوح و تندیش ویژه همایش ملی فرش هگمتانه از فعالان این حوزه تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن