Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی صادرات 56 میلیون دلاری همدان در سال96/ به دنبال افزایش واحدهای صنفی استان نیستیم

صادرات 56 میلیون دلاری همدان در سال96/ به دنبال افزایش واحدهای صنفی استان نیستیم

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان گفت: میزان صادرات استان در پنج ماه ابتدایی سال جاری 56 میلیون دلار بوده است.

به گزارش خبرنگار "همدان نیوز"، حمیدرضا متین در جمع خبرنگاران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و 178 پروانه بهره برداری در استان صادر شده است، اظهار داشت: از این تعداد 170 واحد تعطیل است که تعدادی از این واحدها به طور مقطعی کار می کنند و در نهایت می توان گفت که 146 واحد به طور رسمی تعطیل هستند.

وی افزود: در فصل سرد تعداد واحدهای تعطیل افزایش پیدا می کند برای مثال واحد شن و ماسه توان فعالیت در فصل سرما را ندارد و اسامی چنین واحدهایی به لیست واحدهای تعطیل اضافه می شود.

افتتاح چند واحد تولیدی با حضور معاون اول رئیس جمهور

متین در ادامه یادآور شد: واحد گندله سازی اولین تولید خود را چند روز پیش آغاز کرد و تا چند روز آینده واحد تدبیر داروی تویسرکان، طرح توسعه شرکت بتن بریس و دیگر طرح ها با حضور معاون اول ریاست جمهوری به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شرکت صبانور یک واکد کنسانتره و یک واحد گندله سازی ایجاد خواهد کرد، گفت: ظرفیت تولید در کنسانتره و گندله هریک به یک هزار و 100 تن خواهد رسید.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه فروسیلیس آذرخش در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید، گفت: این واحد چهارمین واحد فروسیلیس کشور خواهد بود که عملیات اجرایی آن در حال انجام است.

وی با اشاره به شیب مناسب رشد تولید، خاطرنشان کرد: در سه ماهه دوم و سوم سال گذشته رشد تولید مناسب بود و علیرغم پیش بینی ها، امسال پیش از انتخابات نیز رشد تولید مثبت بود.

متین با بیان اینکه 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای کشور پیش بینی شده است، یادآور شد: این تسهیلات با نرخ 18 درصد در نظر گرفته شده و سهمی برای استان ها مشخص نشده بنابراین واحدها در صورت تمایل می توانند تقاضای خود را مطرح کنند.

وی با اشاره به اعطای 24 میلیارد تومان به شرکت مهان کاغذ و شش میلیارد تومان برای شرکت هگمتان دارو از سوی بانک صنعت و معدن، تصریح کرد: امید می رود طرح مهان کاغذ تا دو سال آینده به بهره برداری کامل برسد.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه صورت حساب پتروشیمی هگمتانه پس از هشت سال پیگیری مورد قبول قرار گرفت، اظهار داشت: استان به دنبال این است که سهام همچنان در شرکت پتروشیمی ایران باقی بماند و کار با این شرکت دنبال شود.

مشکل پتروشیمی هگمتانه، علاقبندیان نیست

متین ادامه داد: علیرغم اینکه موضوعی مطرح شد که علاقبندیان سرمایه گذار پتروشیمی هگمتانه نمی خواهد کار را آغاز کند، من این نظر را ندارم و مشکل در سایر بخش هاست.

وی با بیان اینکه پتروشیمی هگمتانه بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، یادآور شد: دغدغه اصلی تعیین تکلیف پتروشیمی ایران در خصوص مشارکت 10 درصدی ایتالیا است؛ به طوریکه مشکل این طرح سیستم های راه اندازی است و با توجه به اینکه توان ساخت سیستم کنترلی وجود دارد و می توان سیستم را در پتروشیمی تغییر داد، هیچ مشکلی در راه اندازی پتروشیمی وجود نخواهد داشت و نیازی به مشارکت ایتالیا نیست.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان از پیگیری ها در خصوص واحد دولومیت نهاوند خبر داد و افزود: کارشناسان از این واحد بازدید کردند و در فاز اول آن تولید اکسید آغاز خواهد شد که 30 میلیارد تومان سرمایه گذاری را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در بازسازی و نوسازی واحدها در کشور، تسهیلاتی پیش بینی شده است، یادآور شد: تا کنون 140واحد صنعتی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده و 90 واحد در بانک ها پذیرش شدند؛ همچنین 390 واحد نیز در بخش کشاورزی به بانک معرفی شده اند.

متین با اشاره به اینکه در سال قبل 190میلیارد تومان تسهیلات بخش رونق پرداخت شده است، افزود: از این میزان 100 میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و 90 میلیارد تومان به بخش کشاورزی اختصاص دارد.

فعالیت 125 معدن شن و ماسه در همدان

وی در خصوص وضعیت معادن استان، گفت: سطح استخراج معادن در شش ماهه اول سال جاری بد نبوده است و از 290 واحد معدنی استان تعداد واحدهای تعطیل به کمتر از 100 واحد کاهش یافته است.

متین با بیان اینکه 18 واحد معدنی به تولید بازگشته اند، خاطرنشان کرد: 125 واحد از معادن استان شن و ماسه است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه رکود سنگ تنها به دلیل نخریدن نیست، اظهار داشت: بخشی از این رکود به دلیل جایگزینی موادی دیگر است که رواج آن در بازار مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه 40 هزار واحد صنفی در استان فعالیت می کنند، یادآور شد: استان به دنبال افزایش تعداد این واحدها نیست؛ در حال حاضر سهم مشتری واحدهای صنفی 30 نفر است و کمتر از این سهم توجیه مناسبی ندارد و هر واحد باید بیش از 40 نفر مشتری داشته باشد.

ضربه چند خواربارفروشی به سهم مشتری واحدهای صنفی

متین با تأکید بر اینکه باید اتاق فکری در خصوص اشتغال در واحدهای صنفی تشکیل شود، گفت: با ورود خواربارفروشی های بزرگ به استان، سهم مشتری در واحدهای صنفی کوچک به شدت کاهش یافته است و باید در این خصوص فکری شود.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه صدور پروانه تسهیل شده است، خاطرنشان کرد: سعی شده در خصوص صدور پروانه ها ساماندهی صورت بگیرد تا هم دولت و هم مردم متضرر نشوند.

وی با اشاره به اینکه تلاش ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بر این بود که چرخه تولید نایستد، اظهار داشت: ستاد تسهیل به دنبال کارسازی بود تا واحدهای تولیدی بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و 670 میلیارد تومان تسهیلات رونق در این راستا پرداخت شد.

متین با بیان اینکه برخی بر این عقیده اند که اصناف باید رشد یابند، گفت: با این میزان پایین رشد جمعیتی، افزایش تعداد واحدهای صنفی توجیه پذیر نیست.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان ضمن ابراز امیدواری از تغییر وضعیت اشتغال، تصریح کرد: اینکه قاچاق ادامه دارد به دلیل قیمت تمام شده بالاست از طرفی تولید زیرپله ای و خانگی در برخی بخش ها نباید شیوع پیدا کند چراکه به اشتغال و سرمایه‌گذاری برخی واحدها ضربه می زند.

وی با بیان اینکه سهم فروش مجازی همچون دیجی کالا به شدت وحشتناک است، اظهار داشت: این موضوع به خودی خود آسیب به واحدهای صنفی است و سهم مشتری را کاهش می دهد.

حمیدرضا متین با تأکید بر اینکه تلاش، کاهش قیمت تولید است، تصریح کرد: اگر هزینه تولید کالا به کالای چینی نزدیک شود قیمت تمام شده نیز کاهش می یابد و در نتیجه قاچاق نیز کاهش خواهد یافت.

رشد 22 درصدی صادرات همدان در سال 96

وی با بیان اینکه ارزش صادرات استان در پنج ماه ابتدایی سال 56 میلیون دلار بوده است، یادآور شد: این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 22 درصدی داشته است.

متین رشد صادرات بخش صنعت 32 درصد، کشاورزی 31 درصد و معدن را 754 درصد عنوان کرد و افزود: صادرات مواد شیمیایی نیز 173 درصد رشد یافته است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه کشمش با رشد 38 درصدی صادرات روبه رو بوده است،  اظهار داشت: رشد صادرات موتورکولرآبی از گمرک همدان 588 درصد، لبنیات 81 درصد، سیمان 9 درصد و پلی استر 144 درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه167 هزار دلار فرش از استان صادر شده است، یادآور شد: صادرات به کشور روسیه بسیار مطلوب است.

متین با بیان اینکه تراز تجاری استان 33.1 میلیون دلار و حجم مبادلات تجاری 80 ملیلیون دلار بوده است، اظهار داشت: بالا بودن حجم تجاری استان ایرادی ندارد و واردات به طور عمده به مواد اولیه اختصاص دارد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال به دنبال اینکه همدان به مرکز پخش تبدیل شود، مورد قبول است و در این شرایط اگر تراز تجاری نیز منفی شود، مشکلی وجود ندارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن