Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود

هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان برگزار می‌شود

دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب گفت: باید قالب و قاب‌های جدیدی به حوزه کتاب و کتابخوانی کشور اضافه شود و نوآورانه بودن برنامه‌ها در دستور کار همه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

به گزارش "همدان نیوز" و به نقل از ستاد خبری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، نخستین جلسه شورای برنامه‌ریزی سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران دوشنبه (هفدهم مهرماه ۱۴۰۲) با حضور علی رمضانی(دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران)، اعضای شورای برنامه‌ریزی و نمایندگان دستگاه و سازمان‌های همکار در برگزاری این دوره از هفته کتاب در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی رمضانی با بیان اینکه سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی را با نگاه به تجربیات ۳۰ دوره گذشته آغاز خواهند کرد، اعلام کرد: ۲۴ آبان ماه، روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» بهانه برگزاری این هفته و بهانه به صدرآوری خبرهای حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور است و این هفته از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ماه برگزار می‌شود. پیش از برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به دنبال انتخاب شعاری بودیم که تا پایان سال در همه رویدادهای کتابی کشور که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شوند، قابل استفاده باشد. لذا شعار «آینده خواندنی است» برای این دوره از هفته کتاب استفاده می‌شود تا بتوانیم از برنامه‌ها و فعالیت‌های مفهومی که به لحاظ هنری، بصری و گفتمانی در ایام برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تولید شد در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده کنیم و بر آنها بیفزاییم.

دبیر سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با ارائه توضیحاتی درباره چگونگی برگزاری برنامه‌ها در بخش دیگری از سخنان خود به اولویت‌ها و رویکردهای پیشنهادی این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران چون توجه به موضوع کودک و نوجوان  پرداخت.

او افزود: مبحثی درباره کتاب‌های مطرح منتشر شده در کشور طی سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ با عنوان «یک قرن کتاب» با سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده است که امیدواریم در این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران اجرایی شود. اکران تصاویر نویسندگان و شاعران مطرح کشور در سطح شهر تهران یکی از کارهای جدید دو دوره گذشته هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بود که با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران انجام شد و تجربه خوب، جدید و پربحثی بود که باید آن را به شیوه جدیدتری پیش ببریم.

مهدی رمضانی چابک؛ مدیر کل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست مهمترین رکن رویدادهای فرهنگی به ویژه حوزه کتاب را همگرایی، هم‌افزایی و ضریب توان داستگاه‌ها دانست و در این باره توضیحاتی اراه کرد.

 او همچنین در سخنانی یادآور شد:  در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کنار توجه به موضوع کودک و نوجوان لازم است به موضوع عدالت فرهنگی نیز توجه شود. همچنان بخش قابل توجهی از کودکان و نوجوانان در استان‌های مختلف از دسترسی بالا به حوزه کتاب و کتابخوانی برخوردار نیستند و باید به آن توجه کرد.

محمدعلی مرادیان، مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم نشان‌ درجه یک، دو و سه هنری تصویب شده، در برنامه‌های مختلفی که در ایام برگزاری سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها و معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اهدا شود.

اسماعیل جانعلی‌پور، مدیر کل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به برنامه‌های جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» و انتخاب «پایتخت کتاب»، اظهار کرد: جشن انتخاب پایتخت کتاب در هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در شهر منتخب و به صورت مردمی برگزار می‎‌شود.

محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز از افتتاح کتابخانه‌هایی در طول هفته کتاب خبر داد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن