Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر فرهنگی - هنری - مذهبی اخذ سند مالکیت برای املاک و دارایی‌های موقوفات و اماکن مذهبی همدان

اخذ سند مالکیت برای املاک و دارایی‌های موقوفات و اماکن مذهبی همدان

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان از اخذ سند مالکیت برای املاک و دارایی‌های موقوفات و اماکن مذهبی و موقوفات خبر داد.

به گزارش "همدان نیوز"، حجت‌الاسلام رضا حاجی زین‌العابدینی اظهار کرد: ضمن دریافت مجوز از سازمان اوقاف درصدیم تا جاهایی که سهم موقوفات چند شعیر و کمتر از یک دانگ است را تبدیل به احسن کنیم.

زین العابدینی با بیان اینکه هفت هزار و 76 رقبه در استان همدان وجود دارد که سهم رقبه در آن یک دانگ است افزود: تمام موقوفاتی که کمتر از یک دانگ هستند، می‌توان فروخت و افراز کرد اما در موقوفات بالای یک دانگ تنها می‌توان افراز کرد و خیلی از املاکی که در موقوفات هستند به دلایلی در سیستم ثبت نشده اند.

وی در مورد اخذ سند مالکیت برای املاک و دارایی‌های موقوفات و اماکن مذهبی و موقوفات گفت: با تلاش‌های انجام گرفته در سال گذشته استان همدان در این طرح استان نمونه کشوری معرفی شد ضمن اینکه قالب املاک موقوفات استان سنددار هستند و از نظر سند تک برگ و دفترچه‌ای حدود 85 درصد املاک دارای سند مالکیت بوده و مقدار زیادی از این میزان دارای سند تک برگ است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان مطرح کرد: در راستای استفاده بهینه از موقوفات چندین تفاهم نامه با نهادها و سازمان‌های دیگر منعقد شده و بسیاری از مشکلات موقوفات در استان مرتفع شده است که به عنوان نمونه با تفاهمنامه‌ای که از سال 90 با اداره منابع طبیعی منعقد شد خیلی از زمین‌های موقوفی تعیین تکلیف شدند همچنین در تفاهمنامه‌ای با بنیاد مسکن سنددار کردن املاک مردم و اجرای طرح هادی در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

 9 پروژه با مشارکت اوقاف به انجام می‌رسد

زین العابدینی عنوان کرد: امانت‌هایی به نام موقوفات در اختیار ما قرار گرفته که در حوزه سرمایه گذاری نیز ورود پیدا کردیم و در این زمینه 9 پروژه سرمایه گذاری خوب در استان داریم که در نخستین آن با مشارکت مجموعه پدافند غیرغامل و ارتش توافقات برای ساخت 740 واحد مسکونی در شهر ملایر انجام گرفته و در سایر نقاط شهر همدان نیز انجام می‌شود.

وی افزود: دومین پروژه مشارکت‌ با بنیاد مسکن در ساخت چهار هزار واحد مسکونی است و سومین پروژه ایجاد نیروگاه خورشیدی در پشت بام مسجد جامع تویسرکان بوده همچنین ساختمان میراث فرهنگی در اعتمادیه با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به باغ عمارت تبدیل می‌شود و پروژه تجاری خدماتی شهرک مدنی تامین اعتبار شده و به محض دریافت مجوز ساخت آن آغاز می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان اظهار داشت: چند پروژه در ملایر نظیر مبل منبت فاز یک و دو و هایپرمارکت داریم که هر دو در مرحله انتخاب مشاور هستند ضمن اینکه آسفالت‌ریزی در باغ بهشت همدان نیز آغاز شده است.

 هزینه 29 میلیارد تومانی را در اجرای نیات واقفین

زین العابدینی با بیان اینکه از اوایل سال 1401 در حوزه نیات خیریه نه میلیارد و 500میلیون تومان و در حوزه اجتماعی 11 میلیارد تومان هزینه شده است بیان کرد: هزینه 29 میلیارد تومانی را در اجرای نیات واقفین در استان داشتیم.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه همدان با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن کریم در استان گفت: در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن کریم با حضور 950 شرکت کننده و در مرحله استانی نیز 200 شرکت کننده با حضور داوران استانی و کشوری برگزار شد.

زین‌العابدینی اظهار داشت: اوقاف نخستین اداره‌ای بود که برای طرح نهضت ملی مسکن اعلام آمادگی کرد که در شهرستان ملایر اعلام کردند واگذاری زمین ویلایی باشد و زمین‌های اوقاف در محدوده خدمات شهری پاسخگوی نیاز تعداد متقاضیان نبود.

 در طرح نهضت ملی مسکن اعلام آمادگی کردیم

وی با اعلام اینکه یک‌هزار و 200 هکتار زمین بلامعارض تفکیک شده داریم گفت: دراین اراضی بالغ بر 7هزار متقاضی وجود دارد ولی سیاست مسئولان بر این بود که ما زمین‌ها را وارد خدمات شهری کنیم و راه و شهرسازی هم در آنجا مالک اراضی موجود بود که به صورت شهرک جدید ویلایی ساخته شود.

 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان بیان کرد: در شهر همدان نیز در زمین 680 هکتاری اعلام آمادگی کردیم اما در نهایت این پروژه نیز به مشکل برخورد و ساخت را به اراضی شهر اکباتانا متعلق به راه و شهرسازی بردند که باز هم اعلام می‌کنیم همچنان آمادگی همکاری را داریم.

وی در مورد مسئله اداره آرمستان از سوی اوقاف یا شهرداری افزود: یک بار در مورد آرامستان مراحل قضایی طی شده و رای بر این بوده که اراضی موقوفه است و برگشت به ید موقوفه است. اعلام آمادگی کرده‌ایم اگر شهرداری می‌خواهد کمک دهد حرفی نداریم و هدف ارائه خدمات بهتر به مردم است.

زین‌العابدینی اعلام کرد: به دلیل موقوفی بودن زمین آرامستان امکان فروش زمین نیست و تنها می‌توان هزینه ساخت، نگهداری و خدمات را دریافت کرد و همه جا نیز این هزینه‌ها قیمت مشخصی دارند و آنچه باعث تقاوت قیمت می‌شود موقعیت قبر و زمین است و به دلیل اینکه در آرامستان نمی‌شود پول زمین گرفت نمی‌توان قبر را به قیمت بالاتری فروخت.

اجاره 128 واحد مسکن برای زوجین جوان به قیمت یک چهارم اجاره بهای عادی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه 128 واحد مسکن برای زوجین جوان به قیمت یک چهارم اجاره بهای عادی، اجاره داده می‌شود افزود: این اقدام در راستای تسهیل در امر ازدواج و فرزندآوری انجام می‌شود اما به دستگاه‌های دیگر نیز پیشنهاد دادیم اگر به ما کمک کنند، حاضریم زمین بیشتری را برای این امر اختصاص دهیم تا ساخته شود ضمن اینکه در ثبت وقف‌های جدید به مسئله خانواده و ازدواج جوانان توجه داریم.

زین العابدینی با اشاره به اینکه از نظر تعدادی همدان موقوفات بالاتری را در کشور دارد گفت: طی 50 سال اخیر تعداد موقوفات افزایش یافته اما از نظر نیازها موقوفات کمی داریم، بقعه امامزاده محسن(ع) ثبت ملی است و در حال حاضر نمی‌توان در آنجا ساخت و ساز انجام داد اما تا دو سال آینده طرح جامع تصویب ‌شود می‌توان کارهایی را آغاز کرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن