Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گفتگو تئاتر یک هنر اجتماعی است

مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان همدان:
تئاتر یک هنر اجتماعی است

تئاتر از آن دست هنرهایی است که ارتباط تنگاتنگی با مخاطب دارد و میتواند تاثیرات فراوانی را در حوزه اجتماع داشته باشد و به همین دلیل است که به نظر بسیاری از هنرمندان و در دیدگاه کارشناسان این حوزه، تئاتر هنری اجتماعی است.

به گزارش "همدان نیوز"، استان همدان به واسطه میزبانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و حضور گروه ها و هنرمندان صاحب نام و ایده ظرفیت و پتانسیل قابل توجهی در حوزه تئاتر دارد.

به همین بهانه و تاثیر به سزای تئاتر در اجتماع و ارتباط تنگاتنگ این هنر با جامعه پیرامون با کیانوش بهروزپور، مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان همدان، بازیگر و کارگردان تئاتر به گفتگو نشستیم که ماحصل آن را در ادامه خواهید خواند.

رابطه تئاتر را با اجتماع چگونه ارزیابی می کنید؟

تئاتر چون هنری اجتماعی است قطعا رابطه متقابل با اجتماع دارد. یعنی اگر ما موضوعات اجتماعی را روی صحنه می بریم، فقط به خاطر این است که تئاتر هنری اجتماعی است و این رابطه باید وجود داشته باشد و نمی تواند غیر از این باشد.

یکی از مهم ترین هنرهایی که رابطه متقابل با اجتماع دارد همان تئاتر است. بقیه هنرها هم این رابطه را دارند اما نه به این شکل.

به دلیل اینکه تئاتر مخاطب زنده دارد. هنر نمایش، نسبت به سایر هنرها مانند موسیقی، نقاشی و... به دلیل ارتباط نزدیک و مستقیمی که با مخاطب خود دارد و بایستی به صورت گروهی به انجام برسد، متفاوت است.

به عنوان مثال هنرمندان رشته های دیگر به دلیل فردی بودن کارشان به نوعی می توان گفت که شکل و گونه دیگری پیدا می کنند. تنها هنری که به نظر من نمیشود هنرمند در منزل و برای  دل خودش کار کند، تئاتر است.

پس می توان نتیجه گرفت که تئاتر یک هنر اجتماعی است و با اجتماع سروکار دارد.

آیا تئاتر و اجتماع تاثیر مسقیم هم بر یکدیگر دارند؟

بله صد درصد و این دو هیچ وقت از همدیگر جدا نمیشوند.

آیا هنرمند بودن به مدرک ربط دارد و کسی که مدرک ندارد هنرمند نیست؟

خیر! هنرمند بودن به مدرک نیست. کما اینکه راننده بودن به گواهینامه نیست. مدرک، مهم و ضروری است؛ به دلیل ارتقای سطح علمی هنرمند. ولی انسان با مطالعه کردن زیاد و کار عملی زیاد است که به هنر متعالی دست پیدا می کند. کسانی هستند که مدرک ندارند ولی مطالعشان زیاد است و سعی می کنند با مطالعه و کار عملی خودشان را در سطح بالایی نگه دارند.                                                              

شما این موضوع را قبول دارید که هنرمند باید یک گام جلوتر و آگاه تر از جامعه باشد؟

بله هنرمند نه تنها یک گام بلکه چند گام باید از جامعه جلوتر باشد و خیلی آگاهانه عمل کرده وآینده نگر باشد و اگر اینگونه عمل نکند عقب می افتد و کهنه و قدیمی به حساب میاد.

کار دیگر هنرمند انتقال ارزش ها به نسلی دیگر است. این کار در چه طبقه ای از اجتماع قرار میگیرد؟

خب یکی از رسالت های مهم هنرمند انتقال ارزش هاست و ما باید این را بدانیم. همانطور که این ارزش ها از نسل قبل توسط هنر و یا هر چیز دیگری به ما رسیده، ما هم باید آن را به نسل بعد انتقال دهیم.

شما جایگاه تئاتر اجتماعی را در شهر و کشورمان چگونه میبینید؟

از جایگاه خوبی برخوردار است اما به نظر من باید فعال تر باشد. به دلیل ارتباط و تاثیری که می تواند بر مخاطب و جامعه گذارد.

نظرتان در رابطه با  تئاتر همدان چیست؟

در استان همدان تئاتر های اجتماعی مختلفی به روی صحنه رفته است. اما به نظر من جای آن را دارد که فعالیت در این عرصه بیش تر از قبل باشد.

و حرف آخر؟

آرزوی موفقیت دارم برای همه هنرمند ان.

 

گفتگو کننده: عباس اکبری/کیانوش رستمی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن