Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر گردشگری پرداخت 51 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی همدان

پرداخت 51 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی همدان

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: ۵۱۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی و تبصره ۱۸ سال گذشته به هنرمندان صنایع دستی استان پرداخت شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدرضا خلجی افزود: ۲۴۰ میلیارد ریال تسهیلات در قالب طرح مشاغل خانگی به ۳۶۷ نفر از هنرمندان صنایع دستی استان همدان و نیز ۲۷۰ میلیارد ریال نیز در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ به هنرمندان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: ۴۵ هزار و ۸۳۲ هنرمند صنایع دستی استان همدان در ۸۵ رشته فعال صنایع دستی استان مانند سفال و سرامیک، منبت و معرق چوب، رودوزی ها، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور آلات سنتی، گلیم و چرم فعالیت دارند.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: سال گذشته تعداد هزار و ۹۱۹ مجوز تولید انفرادی صنایع دستی در این استان صادر و یا تمدید شد.

خلجی اظهار کرد: در راستای توسعه و حمایت از هنرهای صنایع دستی استان همدان ۲۵۶ کارت شناسایی، هزار و ۲۸۷ پروانه تولید انفرادی، ۳۶۷ مجوز پروانه تولید کارگاهی و ۹ جواز تاسیس کارگاهی، صادر هم تمدید شده است.

صادرات صنایع دستی ۳۶ میلیون و ۵۸۰ هزار دلار ارز آوری داشت

وی تصریح کرد: صادرات غیر رسمی صنایع دستی استان از مبادی سایر استان‌های مرزی در ۱۱ ماهه سال گذشته ۳۶ میلیون و ۵۸۰ هزار دلار ارز آوری داشته است و میزان ارزآوری صادرات ۱۲ ماهه سال گذشته در آخر فروردین اعلام می شود.

خلجی اظهار کرد: تعداد ۲۲۸ غرفه در هفدهمین نمایشگاه صنایع دستی در تیرماه به میزبانی همدان برپا شد و میزبان ۲۹ استان بودیم که در سال آینده نیز برپایی آن در سطح ملی پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: هنرمندان صنایع دستی استان در نمایشگاه هایی که در سطح استان و کشور برگزار می‌شود حضور فعالی دارند از جمله ۶۷ مورد حضور هنرمندان در سطح کشور و در نمایشگاه های سراسری شهرهای اصفهان، یزد، سنندج و تهران بوده است.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان تصریح کرد: حضور هنرمندان شاخص استان مانند آقای حمزه و خانم شاهدوستی (هنرمند رشته نقاشی روی سفال) در نمایشگاه های خارج از کشور و حضور چهار هنرمند در رشته های سفال، چرم، گلیم و مُرواربافی در نمایشگاه صنایع دستی مسجد ایروان ارمنستان آثار خوبی در صادرات صنایع دستی برای ما به ارمغان می‌آورد.

خلجی اظهار کرد: استان همدان با داشتن ۲ شهر جهانی، یک شهر ملی و ۲ روستای ملی و تعداد بالای شاغل در حوزه صنایع دستی جزو استان‌های سطح بالا در زمینه صنایع دستی است و متناسب با پهنه جغرافیایی و جمعیتی نسبت به استان های فارس و تهران و اصفهان در رده اول قرار دارد.

وی یادآور شد: صنایع دستی ظرفیت بالایی در اشتغالزایی و جذب نیروی کار دارد و می‌تواند پیشران توسعه و اشتغال استان باشد زیرا با حداقل سرمایه گذاری می‌توان در این حوزه به اشتغال پایدار دست یافت.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: با توجه به اینکه تاریخ و سابقه تاریخی صنایع دستی استان در رشته هایی مانند چرم، پیشنهاد دارم که محور توسعه استان با اولویت صنایع دستی در دستور کار قرار گیرد و چرا که زیر بنای گردشگری در حوزه صنایع دستی متبلور شده است.

خلجی اظهار کرد: نقش صنایع دستی در اشتغال پررنگ است، حرف برای گفتن و محصول برای عرضه دارد و می‌تواند در معرفی هر چه بهتر فرهنگ و هنر استان ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: رشته های سفال و سرامیک با زیر رشته هایی مانند نقاشی روی سفال، منبت، مبل، معرق، نازک کاری چوب، گره چینی، چرم و سراجی سنتی از ظرفیت‌های مغفول مانده استان است و به دنبال گسترش آن هستیم.

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی همدان گفت: در حوزه تراش سنگ های قیمتی در سال‌های اخیر اتفاقات مثبتی در راستای گسترش این هنر رقم خورده است.

خلجی با بیان اینکه هنر مُرواربافی، ظرفیت های چشمگیری در زمینه صادرات دارد اظهار کرد: استفاده از هنر مُرواربافی در بسته بندی صنایع‌دستی، رو دوزی سنتی و عروسک بافی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: گسترش و حمایت از رشته هایی مانند فیروزه کوبی و مینا کاری اصفهان در همدان در دستور کار قرار دارد و هنرمندان چیره دستی در این رشته ها در حال فعالیت هستند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن