جلوگیری از سقط جنین ۲۵۷ مادر باردار در همدان
- توضیحات
- منتشر شده در چهارشنبه, 06 شهریور 1404 15:23
- نوشته شده توسط فرشته اکبری
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امسال پیگیر انصراف از سقط ۲۵۷ مورد از مادران باردار مشکوک به انجام سقط بر اساس آزمایشهای ژنتیک NIPT شدیم.
به گزارش "همدان نیوز"، محمد بهنشان با اشاره به اقدامات معاونت بهداشتی در سال جاری اظهار کرد: در راستای تحقق شعار دولت مردمی و با هدف ارتقای شاخصهای بهداشتی، اقدامات گستردهای را در سطح استان همدان برنامهریزی و اجرایی شده است.
وی یکی از مهمترین اقدامات را اجرای موفق برنامه سلامت نوروزی و مانورهای بهداشتی در مناطق مختلف استان دانست و افزود: این مهم موجب ارتقای سطح آمادگی برای مواجهه با تهدیدات سلامت در ایام پرتردد سال شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به دستاوردهای علمی حوزه بهداشت گفت: موفق شدیم در سال جاری رتبه اول کشوری در ارتقاء شاخصهای بهداشت حرفهای را به خود اختصاص دهیم که این موفقیت نتیجه تلاش مستمر کارشناسان و مدیران حوزه بهداشت حرفهای در سطح استان است.
وی به راهاندازی و شروع به فعالیت کلینیکهای مرجع و تخصصی طب کار در غرب کشور اشاره کرد و افزود: این مراکز با هدف ارتقاء خدمات سلامت شغلی و پیشگیری از بیماریهای ناشی از کار در حال راهاندازی هستند و نقش مهمی در تأمین سلامت شاغلان ایفا خواهند کرد.
بهنشان همچنین مداخله مؤثر جهت استقرار شهر ویسیان در شهرستان نهاوند را یکی از اقدامات برجسته این معاونت دانست و عنوان کرد: با پیگیریهای صورت گرفته، توانستیم در زمینه بهداشت محیط و توسعه زیرساختهای بهداشتی در این منطقه اقدامات قابل توجهی انجام دهیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به پیگیری انصراف از سقط ۲۵۷ مورد از مادران باردار مشکوک به انجام سقط بر اساس آزمایشهای ژنتیک NIPT اشاره کرد و افزود: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش مستقیمی در کاهش آمار سقطهای غیرضروری و حفظ سلامت مادران و نوزادان دارد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اجرای طرح هوشمندسازی پسماندهای پزشکی در استان را یکی دیگر از پروژههای پیشرو در کشور معرفی کرد و گفت: این طرح با هدف مدیریت بهینه پسماندها، حفاظت از محیط زیست و ارتقای بهداشت عمومی اجرایی شده و در حال گسترش است.
وی از ساماندهی موضوع پسماندهای شیمیایی و دارویی در بیمارستانهای استان خبر داد و گفت: با نظارتهای مستمر و هماهنگی با مسئولان مراکز درمانی، توانستیم چرخه جمعآوری، تفکیک و دفع اصولی این پسماندها را بهبود دهیم.
بهنشان با اشاره به برنامههای پیشرو تأکید کرد: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همچنان با تمام توان در مسیر ارتقای سلامت مردم، ارتقای زیرساختها و ارائه خدمات مطلوب و فراگیر در مناطق شهری و روستایی استان گام برمیدارد.
وی ضمن قدردانی از تلاش شبانهروزی همکاران حوزه بهداشت در استان، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تداوم حمایتهای مسئولان استانی و ملی، بتوانیم در مسیر تحقق عدالت در سلامت و افزایش رضایتمندی مردم بیش از پیش موفق باشیم.

