Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی گزارش چشم جوانان به دنبال طرح های واقعی برای ازدواج،اشتغال،تحصیل و اوقات فراغت

چشم جوانان به دنبال طرح های واقعی برای ازدواج،اشتغال،تحصیل و اوقات فراغت

تا کنون بارها سازوکارهای مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولان وزارت ورزش و جوانان برای توجه بیشتر این وزارتخانه به حوزه جوانان تبیین شده است اما تا به امروز کسی نتوانسته به این سازوکارها جامه عمل بپوشاند.

 به گزارش "همدان نیوز"، هشتم دی ماه سال 1389 بود که بهارستانی ها پیشنهاد ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را تصویب کردند و تولد وزارت خانه ای تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان را رقم زدند.

ادغام این وزارت خانه و سایر وزارتخانه ها از آن جهت صورت گرفت که در ماده 53 قانون برنامه پنجم مقرر شده بود: «دولت مکلف است یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر ادغام نماید که تا پایان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانه‌ها از بیست و یک وزارتخانه به هفده وزارتخانه کاهش یابد.»

از آنجایی که طبق همین ماده، وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های جدید با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد، سایر مراحل قانونی آن نیز در مجلس هشتم طی و در نهایت از سوی دولت دهم ابلاغ شد.

اما در صحن علنی روز چهارشنبه، 8 دی ماه سال 89 که ایجاد وزارت ورزش و جوانان در دستورکار این جلسه قرار گرفت برخی نمایندگان به مخالفت و موافقت با ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی که هر دو زیر نظر شخص رئیس جمهور اداره می شد، به ایراد نطق پرداختند.

سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس هشتم در مخالفت با این ادغام معتقد بود ماهیت سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی متفاوت است به گونه ای که کار سازمان تربیت بدنی اجرایی و کار سازمان ملی جوانان به صورت سیاست گذاری است لذا مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

علی ادیانی راد، نماینده جویبار، سوادکوه و قائمشهر در مجلس هشتم نیز در مخالفت با طرح تبدیل سازمان های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان  وظایف و اقدام های این 2 سازمان را در تضاد با هم دانست چرا که ورزش و فدراسیون ها تابع قوانین بین المللی هستند و نمایندگان نمی توانند برای قانون گذاری به آن ورود پیدا کنند.

از طرف دیگر در باب موافقت با ایجاد وزارت ورزش و جوانان، مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم با اظهار اینکه تنها راه حفظ اقتدار مجلس در بحث نظارت، ایجاد وزارت است اذعان کرده بود با ایجاد وزارت، نظارت مجلس برعمکلرد سازمان‌ها افزایش یافته و شفاف سازی در امور این سازمان ها بیشتر خواهد شد.

همچنین علی اکبر اولیا، نماینده یزد و صدوق در مجلس هشتم نیز که یکی از طراحان اصلی و ارائه دهندگان طرح ایجاد وزارتخانه ورزش بود، در دفاع از این طرح عنوان کرد که در صورت تبدیل این سازمان به وزارتخانه، این وزارتخانه می تواند تحت نظارت مجلس قرار گیرد و این قضیه به قوت مجموعه کمک خواهد کرد.

در نهایت مجلس با 141 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه علنی آن روز با ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی در راستای ایجاد وزارت ورزش و جوانان موافقت کردند.

پس از آن تحقیقاتی در راستای ادغام وزارت خانه ها صورت گرفت و معلوم شد که با اینکه ممکن است این اقدام باعث کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری ها شده باشد اما همچنان فرهنگ و ساختار این سازمان ها با یکدیگر ادغام نشده و بهبودی در انجام مأموریت اصلی این نهادها حاصل نشده است.

پیش از این نیز مهرداد بذرپاش، رئیس فراکسیون جوانان مجلس نیز در این راستا در انتقاد از مغفول ماندن حوزه جوانان در این وزارتخانه عنوان کرد: مشکل حوزه جوانان مشکل ساختار و سازمان نبوده و نیست و تشکیل یک سازمان کلید حل مشکلات نخواهد بود اما می تواند تسهیل کننده برخی از موارد باشد.

رئیس سابق سازمان ملی جوانان بر همین اساس تصریح کرد: در آن زمان که سازمان ملی جوانان نیز وجود داشت، ضمانت اجرایی در دست آن سازمان نبود و امروز هم که معاونت وزیر و یک وزارتخانه با عنوان ورزش و جوانان وجود دارد، باز هم مشکلات ساختاری دیده می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی سه شورا فعالیت می کنند که یکی از آن ها شورای عالی جوانان بوده که ریاست آن بر عهده رییس جمهور است، یعنی شورا در سطح بالایی برگزار می شود که البته در حال حاضر نیز شورای عالی جوانان ظرفیت مغفول مانده زیادی دارد که دولت باید به آن بپردازد.

بر اساس این گزارش، بعد از آن چند جلسه با حضور اعضای فراکسیون جوانان و وزیر ورزش و جوانان به همراه معاونان وی در مجلس و محل این وزارتخانه تشکیل شد اما همچنان با گذشت چند سال از این ادغام و توصیه های کارشناسانه باز هم شاهد کمبود فعالیت های این وزارتخانه در حوزه جوانان هستیم.

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان پیش از این با اذعان به این امر که حوزه جوانان به شدت در این وزاتخانه مغفول مانده است، گفت: تا کنون 3 پیشنهاد برای ارتقای جایگاه حوزه جوانان در این وزارتخانه داشته ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از این پیشنهادها در جهت تبدیل این حوزه به سازمانی مستقل زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است به بیان پیشنهادات بعدی پرداخت و عنوان کرد: پیشنهاد دوم نیز ارتقای یکی از معاونت های وزارتخانه در حد قائم مقامی است و مورد سوم نیز تعیین مشاور جوانان رئیس جمهور است که به عنوان سیاستگذار فعالیت کند.

پیشنهادهای وزیر ورزش و جوانان در حالی است که تا کنون هیچ کدام از آنها برای ارتقای حوزه جوانان در این وزارتخانه و رسیدگی به وضعیت جوانان عملی و اجرایی نشده است. با این حال نمایندگان مجلس طی بررسی جزئیات لایحه بودجه 94 تلاش داشتند بودجه بیشتری به این حوزه برای سال 94 تخصیص دهند که در نهایت مبلغی بالغ بر 4 هزار میلیارد تومان برای آن به تصویب رسید که نسبت به سال گذشته با افزایش بالایی روبرو بوده است.

باید دید در سال جدید وزاتخانه محمود گودرزی چه مقدار از بودجه وزارت ورزش و جوانان را به حوزه جوانان اختصاص خواهد داد، همچنین باید منتظر بود و دید آیا این وزارتخانه می تواند برنامه های متفاوتی از سال های گذشته برای جوانان در زمینه های مختلف اشتغال، ازدواج، تحصیل، اوقات فراغت و غیره داشته باشد یا باز هم تمام توجه های مسئولان آن به سمت ورزش به خصوص فوتبال خواهد رفت.

منبع: خانه ملت

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن