Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اجتماعی زنگ خطر پیری در همدان به صدا درآمد

زنگ خطر پیری در همدان به صدا درآمد

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: پیری و کهنسالی جمعیت در سال های نه چندان دور زنگ خطری جدی است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، مریم بگلری گفت: جمعیت و دگرگونی های باروری از متغیر های اساسی سیاست گذاری و طراحی برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی کشورهاست و باروری، مهاجرت و مرگ سه متغیر تعیین کننده حجم جمعیت هستند.

وی گفت:باروری و تزاید نسل از مفاهیم مهم جمعیتی محسوب می شود که در نزد ادیان و فرق گوناگون همیشه مورد توجه بوده است چراکه بقاو دوام هر جامعه به این موضوع مهم بستگی دارد.

بگلری گفت:در سال های اخیر این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است به طوری که رهبر معظم انقلاب نیز در این راستا مکرر تأکیدات بیان داشته و سیاست های جمعیتی نیز در این زمینه تدوین شده است.

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:توجه به اینکه نرخ رشد در برخی استان ها رو به کاهش رفته و خطر پیری جمعیت در سال های آتی به صدا درآمده است.

بگلری گفت: شاخص های مختلفی برای اندازه گیری رفتار فرزندآوری یک جمعیت وجوددارد که مهمترین آن ها شامل میزان خام موالید، میزان باروری ویژه سنی و میزان باروری کلی می باشد.

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: میزان باروری کلی یعنی تعداد موالیدی که هر زن می تواند تاسن ۵۰ سالگی داشته باشد به شرط آنکه، درطی سال های فرزندآوری خود زنده باشد.

وی گفت: نرخ جایگزینی این شاخص ۱/۲ بوده که بیانگر متوسط ۲ فرزند برای هر زوج است به عبارتی لازم است تا هر ۱۰ زن ۲۱ فرزند به دنیا بیاورند در غیر این صورت، سطح باروری خیلی پایین برای مدت طولانی می تواند منجر به سالخوردگی جمعیت و کاهش نیروی کار و رشد منفی جمعیت شود.

بگلری گفت: چالش کنونی در زمینه باروری این است که میزان باروری در سطحی پایینتر از نرخ جانشینی (باروری ۱/۲) قرار دارد که این امر در دراز مدت می تواند به نرخ رشد منفی در جمعیت، تغییر ترکیب جمعیت و سالخوردگی جمعیت منتهی شود و امروز یکی ازمسائل و آسیب های جدی به دنبال کاهش نرخ باروری، روند سریع سالمندی است.

کارشناس جمعیت و باروری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: عوامل موثر بر تغییرات میزان باروری کلی شامل بالا رفتن سن ازدواج، بالا بودن سن زنان در بارداری اول، افزایش درصد سالمندان، شهرنشینی و صنعتی شدن، افزایش میزان تجرد قطعی، مهاجرت، شاغل بودن و ادامه تحصیل بانوان، وضعیت اقتصادی و افزایش میزان طلاق است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن