Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا آسانسور، ابتکار مدیریت شهری همدان برای کوتاه ماندن دست سارقان از سرقت در پل‌های عابر پیاده

آسانسور، ابتکار مدیریت شهری همدان برای کوتاه ماندن دست سارقان از سرقت در پل‌های عابر پیاده

پل های عابر پیاده وسیله ای برای حفظ ایمنی و جان شهروندان هستند، با این حال خرابی پله برقی پل ها در همدان به دلیل سرقت قطعات آن موجب شده تا خیلی از آنها مورد استفاده عابران قرار نگیرد، با این حال اخیرا به دنبال دستور استاندار برای ساماندهی پل ها، مدیریت شهری همدان با نصب آسانسور برای رفع این مشکل دست به کار شده است.

به گزارش "همدان نیوز"، مردادماه امسال و به دنبال مطالبات مردمی با دستور علیرضا قاسمی فرزاد استاندار همدان مبنی بر ساماندهی پل‌های عابر پیاده، مدیریت شهری با اختصاص بودجه مورد نیاز نسبت به تعمیر، بازسازی و خرید آسانسور برای پل های عابر پیاده در همدان اقدام کرد تا پس از سال‌ها، این مطالبه به حق شهروندان به سرانجام برسد.

با افزایش خودروها در معابر شهری و احداث خیابان ها یا بلوارهای جدید ضرورت حفظ ایمنی عابران پیاده که قصد عبور از خیابان ها را داشتند پیش آمد و به همین منظور از دهه ها قبل شهرداری ها در برخی نقاط شهر که عبور و مرور خودروها با سرعت بالا انجام می شود نسبت به احداث و نصب پل های عابر پیاده اقدام کردند.

با این وجود پل های امکان استفاده اقشار از جمله سالمندان،کودکان و معلولان از این پل ها به دلیل پله های زیاد میسر نبود و به همین دلیل شهرداری ها بسیاری از این پل ها را مکانیزه کرده یا در آنها آسانسور و یا پله برقی نصب کردند.

این اتفاق در شهر همدان نیز رقم خورد و به گفته مسوولان حوزه مدیریت شهری ۱۹ دستگاه پل عابر پیاده در این شهر مکانیزه شد، اما نقص و خرابی در پل‌های مکانیزه عابر پیاده به دلیل سرقت تجهیزات آنها چند سالی است که به چالشی برای شهروندان همدانی تبدیل شده و صدای قشرهای مختلف به ویژه سالمندان را درآورده است.

در این سال‌ها دلایلی همچون سرقت‌های پیاپی قطعات آسانسور و پله برقی، تخریب اموال و کمبود قطعات به دلیل وارداتی بودن آن‌ها در میان بود اما در آن طرف ماجرا نیز بروز این مشکلات موجی از انتقادها و گلایه مندی ها را از سوی شهروندان همدانی بدنبال داشت.

در حال حاضر اغلب پل‎های مکانیزه عابر پیاده همدان غیرفعال است، پله های برقی طی ۲ سال اخیر به طور کامل مسدود شدند، آسانسورها نیز به دلیل خرابی غیرفعال هستند و برخی شهروندان نیز توان جسمانی برای طی کردن پله‌های آهنی که تعدادشان بالا است را ندارند و به ناچار باید از عرض خیابان عبور کنند که این مساله جان آنها را در معرض خطر قرار می دهد.

آقای دهقان 60ساله یکی از شهروندان همدانی است که با وجود قرار گرفتن در کنار یکی از پل های عابر پیاده در همدان قصد دارد از عرض خیابان عبور کند، او با تایید این که اقدام خطرناک است، به خبرنگار ایرنا گفت: مشکل جسمانی دارم و امکان بالا و پایین رفتن از این همه پله را ندارم.

او ادامه داد: زمانی در خیلی از پل های عابر پیاده پله برقی نصب شد که کار خیلی خوب بود و امثال من می توانستیم بدون دغدغه و سختی از پل ها استفاده کنیم اما در مدت کوتاهی این پله ها از کار افتادند و تعطیل شدند و به همین خاطر علیرغم میل ام مجبورم از عرض خیابان عبور کنم و خطرات آنرا به جان بخرم.

آسانسور، ابتکار مدیریت شهری همدان برای کوتاه ماندن دست سارقان از سرقت در پل های عابر پیاده

از سرقت تا بساط معتادان متجاهر

ایجاد زیرساخت پل‌های هوایی اگرچه با هدف روان‌سازی تردد مردم و جلوگیری از سوانح ناشی از برخورد با خودروها صورت گرفت اما به دلیل عدم نظارت کافی برخی از آن ها به محیطی مناسب برای بهره مندی معتادان متهاجر و مکانی برای گذران وقت کارتن خواب ها تبدیل شده اند که البته باید اذعان کرد این مشکل مربوط به همه شهرهای بزرگ و کلان شهرهاست و خاص همدان نیست.

از سوی دیگر نظارت ضعیف بر پل‌ها باعث شده تا درصد سرقت‌ها به خصوص قطعات پله برقی‌ها افزایش یابد و به نوعی باعث نقص فنی این تجهیزات شوند.

تخریب پل‌ها توسط عده‌ای روان پریش نیز از دیگر مشکلات و دغدغه‌های موجود در فعالیت مکانیزه پل‌های عابر پیاده همدان است.

مردم به خصوص سالمندان از سارقان درخواست دارند تا حداقل به سمت و سوی پل‌های عابر پیاده سرازیر نشوند چرا که شاید والدین آن‌ها یکی از استفاده کنندگان شان باشند.

مردم به خصوص سالمندان از سارقان درخواست دارند تا حداقل به سمت و سوی پل‌های عابر پیاده سرازیر نشوند چرا که شاید والدین آن‌ها یکی از استفاده کنندگان باشند.

اهمیت مکانیزه شدن پل‌های عابر پیاده به دلیل ایجاد امکان برای افراد با توان جسمی محدود از جمله سالمندان و معلولان از آنها نه تنها مانع از تردد این دسته از شهروندان و سایران در عرض خیابان‌ها و معابر می‌شود، بلکه جان آن‌ها از هرگونه برخورد با خودروهای عبوری و تصادف در امان می‌ماند.

اختصاص ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای خرید و تجهیز آسانسورها

بروز مشکلات یاد شده و گلایه شهروندان همدانی موجب شد تا مدیریت شهری همدان بالاخره دست به کار شده و به فکر ساماندهی پل های عابر پیاده بیافتد.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان از جایگزین شدن آسانسور به جای پله‌ برقی در پل‌های عابر پیاده همدان با ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار خبر داد.

وحید علی‌ ضمیر اظهار کرد: عملیات اجرایی، عمرانی و نصب شاسی و کابین ۱۸ دستگاه آسانسور در مناطق ۲، سه و چهار با صرف ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار در حال انجام است.

وی اضافه کرد: همدان دارای ۲۳ پل عابر پیاده است و هم اکنون نسبت به جمع آوری پله برقی و عملیات نصب آسانسورها در ۲ طرف هر پل اقدام کرده‌ایم.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهرداری همدان ادامه داد: در مناطق ۲، سه و چهار شهرداری همدان مناقصه‌ها برگزار و قراردادهای جایگزینی آسانسور به جای پله برقی بسته شده است که بهره‌برداری از آن در سه ماه آینده پیش بینی می‌شود.

علی‌ضمیر در خصوص وضعیت پله‌های برقی در منطقه یک گفت: تعمیرات پله‌های برقی پل‌های عابر پیاده مقابل دادگستری، استانداری، چهارراه سعیدیه و ابتدای بلوار آیت‌الله کاشانی انجام شده و اگر نیاز به سرویس روزانه داشته باشد توسط پیمانکار سرویس آن انجام می‌شود.

سارقان تخریب گران اصلی پل‌های مکانیزه

علی ضمیر با اشاره به اینکه متاسفانه آسیب‌ها و خسارات زیادی به پله برقی‌های عابر پیاده از سوی سارقان و افراد وارد شده و می شود، افزود: آسیب رسانی، ایجاد خسارت و سرقت موتورها و اجزای پله‌های برقی از سوی سارقان باعث از دسترس خارج شدن پله برقی‌ها شده است.

وی با بیان اینکه با توجه به آسیب پذیریِ پله‌های برقی، عملیات نصب آسانسورها در حال انجام است، گفت: نصب آسانسورها باوجود هزینه سنگین، آسیب پذیری کمتری دارد.

این مسوول مدیریت شهری همدان یادآور شد: پل‌های عابر پیاده در راستای حفظ سلامت شهروندان توسط شهرداری سال هاست که راه‌اندازی شده و همچنان در حال راه‌اندازی است که نمونه آن پل عابرپیاده بلوار فاطمیه است.

معاون امور زیربنایی و حمل و نقل شهری شهردار همدان ادامه داد: اما از آنجا که در بدو امر استفاده شهروندان از این پل‌ها نیاز به اقناع‌سازی داشت شهرداری همدان از سال ۹۷ به شکل جدی به موضوع فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده عابران از پل‌های عابر پیاده همت گماشت و در این حوزه آنقدر موفق عمل کرد که اکنون تجهیزات این پل‌ها برای شهروندانی که روزگاری حاضر نبودند از آن‌ها استفاده کنند به مطالبه جدی از مدیریت شهری تبدیل شده است.

علی‌ضمیر افزود: بر همین اساس سال ۱۴۰۰ سال جان بخشی به پل‌های عابر پیاده بود به نحوی که تعمیرات گسترده‌ای روی پل‌های عابر پیاده شهر صورت گرفت و کارهای ویژه‌ای در خصوص امنیت پل‌ها با ایجاد تجهیزات روشنایی انجام گرفت.

وی اظهار کرد: قراردادهای لازم با پیمانکاران بسته شد و بودجه مناسب جهت راه‌اندازی و نگهداری مجدد تمامی پل‌ها تخصیص یافت، به شکلی که تعمیر و نگهداری پل‌های عابر پیاده از مهم ترین سیاست‌های کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر همدان در بررسی لایحه بودجه اصلاحیه متمم سال ۱۴۰۰ بود و از آن روز تاکنون، همچنان پیمانکار سرویس پل‌های عابر پیاده به شکل روزانه به تمامی پل‌های شهر رسیدگی می‌کند و در صورت نیاز به تعمیر پل‌های عابر پیاده در اسرع وقت به خدمت دهی باز می‌گردند.

رهاورد:

به نظر می رسد باید بخشی از هزینه های مرتبط با مکانیزاسیون و نگهداری پل های عابر پیاده برای اقدامات حفاظتی و مراقبتی نظیر نصب دوربین های مداربسته و گشت های سیار صرف شود تا زمینه مراقبت بهتر و جلوگیری از سرقت تجهیزات پل ها فراهم شود.

ناگفته نماند برای اقدام اثرگذار در زمینه پیشگیری از سرقت تجهیزات شهری باید مجازات ها در این رابطه تشدید شود تا سارقان فکر تخریب به اموال عمومی و سرقت از آنها به سرشان نزند.

همچنین باید با اهتمام پلیس نسبت به پاکسازی پل های عابر پیاده از معتادان متجاهر، متکدیان و دست فروشان اقدام کرد تا شهروندان با خیال آسوده از این امکانات شهری استفاده کنند./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن