Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر شهر و شورا شهرداری منطقه تاریخی همدان به تصویب وزارت کشور رسید

شهرداری منطقه تاریخی همدان به تصویب وزارت کشور رسید

برمبنای مصوبات بالادستی و درخواست سازمان میراث فرهنگی وقت در سال ۱۳۸۴ پیگیری‌هایی صورت گرفت. این پیگیری‌ها در سال ۱۳۹۴ منجر به ابلاغیه‌ای توسط وزارت کشور به کلان‌شهرها شد. بر مبنای این ابلاغیه، شهرداری‌ها به منظور حفظ و احیای بافت‌های تاریخی شهرها، موظف به شناسایی بافت‌های تاریخی شدند.

به گزارش "همدان نیوز"، بر این اساس، مقرر شد در این محدوده‌ها، شهرداری‌های مناطق بافت تاریخی تأسیس شوند. در نهایت، هماهنگی ارگان و سازمان‌های ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و تمام دستگاه‌هایی که منشا اثر هستند، برای تشکیل شهرداری بافت انجام گرفت. ورود این مجموعه‌ها به صورت کالبدی و اثر مستقیم به صورت ساختمانی است یا به صورت غیرمستقیم با ارائه خدمات یا ارائه یک سری مباحث ترافیکی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که باعث رشد و پویایی این مجموعه‌ها می‌شود.

وقتی کلیات تشکیل شهرداری بافت مرکزی یا تاریخی تصویب شد، قرار بر این بود که بررسی‌های لازم روی محدوده بافت انجام شود و به همین دلیل مطالعات طرح توجیهی شهرداری منطقه 5 شهرداری همدان در دستور کار قرار گرفت که حالا این مهم به نتایج مطلوبی رسیده است .

ضرورت ایجاد تأسیس و تشکیل شهرداری منطقه پنج

شهردار همدان گفت: شهرداری منطقه تاریخی همدان به تصویب وزارت کشور رسید.   سید مسعود حسینی با اعلام این خبر اظهار داشت: ضرورت ایجاد تاسیس و تسکیل شهرداری منطقه پنج و بافت تاریخی شهر همدان از چند سال قبل مطرح بود که این موضوع با پیگیری های صورت گرفته چندساله به نتیجه رسید.

وی با تاکید بر ضرورت تشکیل شهرداری بافت تاریخی و منطقه پنج افزود: موضوع حفظ و نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی، حفظ بناهای تاریخی و ابنیه های واجد ارزش، بازسازی ابنیه های ارزشمند، تعیین کاربری های مختلف و انسان محوری در مرکز شهر همدان تشکیل شهرداری منطقه پنج و بافت تاریخی را دوچندان می کرد که خوشبختانه این موضوع به ثمر رسید. شهردار همدان افزود: جلسات مختلفی در کارگروه های تخصصی از جمله شورای اسلامی شهر همدان، دفتر فنی استانداری، معاونت شهرسازی و معماری شهرداری همدان، حوزه معاونت عمرانی برگزار و  نظرات کارشناسی و فنی متخصصان برای تشکیل شهرداری منطقه پنج اخذ شد.

این مقام ارشد مدیریت شهری با اشاره به مراحل دریافت مجوز از سوی شورای شهر و استانداری همدان  گفت: در مرحله بعد پرونده به سازمان شهرداری ها و دهیاری های ارسال و پس از بررسی دقیق و کارشناسی این پرونده به دفتر فنی وزارت کشور ارجاع شد. وی با اشاره به بررسی‌های دقیق موضوع در جلسات تخصصی وزارت کشور تصریح کرد: بعد از  طی مراحل فنی و کارشناسی مجوز تأسیس شهرداری منطقه پنج و بافت تاریخی توسط وزارت کشور صادر شد. در ادامه میلاد کریمی مسئول پیگیری امور منطقه پنج تشکیل پرونده تشکیل شهرداری منطقه پنج را مهم ارزیابی کرد و گفت: انشالله با تحقق این موضوع که با ثبت جهانی هگمتانه گره خورده شاهد اتفاقات مهم و خوب در شهر همدان باشیم./ همدان پیام

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن