Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی صادرات محصولات کشاورزی از همدان افزایش یافت

صادرات محصولات کشاورزی از همدان افزایش یافت

مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از رشد ۲۸ درصدی صادرات دامی، کشاورزی و صنایع تبدیلی این استان در شش ماه نخست امسال نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش "همدان‌نیوز" و به نقل از روابط‌عمومی جهاد کشاورزی استان همدان، حسین فضلی اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال ۶۴ قلم صادرات دامی، صنایع تبدیلی و کشاورزی در استان همدان به میزان ۱۰۷ هزار و ۹۴۳ تن انجام شده که این میزان مقدار وزن محصولات صادر شده به نسبت مشابه سال قبل دارای ۲۸ درصد و به نسبت تعداد اقلام محصولات صادر شده مشابه سال قبل دارای  ۳.۲ درصد رشد و افزایش بوده است.
وی با اشاره به  اینکه ۱۵ درصد صادرات غیرنفتی کشور، مربوط به بخش کشاورزی است ،سهم استان همدان از کل صادرات دامی، کشاورزی و صنایع تبدیلی کشور در سال گذشته را ۴.۹ درصد برشمرد و افزود: ۶.۳ از کل صادرات کشور در پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به استان همدان اختصاص داشته که به نسبت مشابه سال قبل از رشد خوبی برخوردار بوده ایم.
فضلی جمع کل صادرات کشاورزی استان همدان در شش ماه نخست سال جاری را از نظر وزنی هشت هزار و ۹۷۷ تن، از نظر ارزش ریالی ۲۶۰ میلیارد تومان و از نظر ارزش دلاری ۱۱.۷میلیون دلار  اعلام کرد و گفت: صادرات مرتبط با صنایع تبدیلی مربوط به بخش کشاورزی نیز طی مدت فوق  یک هزار و ۴۵۵  تن  به ارزش ۲۵ میلیارد تومان بوده که ۲.۱ درصد کل صادرات استان را شامل می‌شود.
وی بیان کرد: از نظر دلاری هم آنچه که از بخش صنایع تبدیلی صادرات داشتیم ۱.۱ میلیون دلار بوده که  ۳.۵ درصد سهم کل صادرات استان را به خود اختصاص داده است.
فضلی اظهار کرد: محصولات صادر شده کشاورزی استان همدان بخشی از گمرک استان و بخشی از سایر گمرک های کشور صادر می‌شود که در این رابطه در شش ماه نخست امسال محصولی که برای گمرک استان بوده ۲۴ قلم به وزن  ۱۰ هزار و ۴۳۲ تن  و ارزش ریالی ۲۸۵ میلیارد تومان و ارزش دلاری  ۱۲.۸ میلیون دلار  بوده است.
وی همچنین اضافه کرد: کل صادرات صورت گرفته چه از گمرک استان و چه از سایر استان‌ها در شش ماه نخست ۶۴ قلم به وزن ۱۰۷ هزار و ۹۴۳ تن به ارزش ریالی دو میلیارد و ۶۴۹ میلیون تومان بوده است.
مدیر توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیان کرد: ایتالیا، عراق، ترکیه، امارات و کشورهای حوزه خلیج فارس، روسیه، اوکراین، افغانستان، ارمنستان، ازبکستان، پاکستان و...از جمله کشورهای مقصد صادرات کشاورزی استان همدان به شمار می‌روند.
فضلی در ادامه گفت: کشمش، سیب زمینی، انواع بذور، هندوانه، صیفی جات و محصولات گلخانه‌ای، انواع پوست مانند سالامبور،کراست، دایکراست و....انواع ترشی‌ها، خیارشور، فرآورده‌های لبنی، گردو و مغز گردو، شوریجات و میوه جات درختی سیب،هلو، گشنیز، رازیانه و پشم، عسل، رب گوجه فرنگی، گیاهان دارویی، جوجه یک روزه، نهال، کتیرا و انواع برگیجات، گوسفند و گوساله زنده و انواع خشکبار تعدادی از محصولات کشاورزی  استان بوده که در امر صادرات جایگاه اصلی را دارند.
وی خاطر نشان کرد:کشمش ملایر و سیر همدان به عنوان یک برند شناخته شده جهانی با بازار خوب فروش ، سیب زمینی  و گردو استان محصولاتی ویژه  هستند که در رابطه با صادرات رتبه‌های اول تا سوم را دارند.
فضلی با بیان اینکه بخشی از این محصولات به صورت  عمده به صورت محصولات خام و فرآوری نشده صادر شده و بخشی به صورت محصولات تبدیلی پس از سورت و بسته بندی صادر می‌شود گفت: در صورتی که بتوانیم این محصولات را فرآوری ،بسته بندی و سپس صادر کنیم از ارزش افزوده بسیار بالاتری برخوردار خواهد بود.
وی افزود: استان همدان خوشبختانه در بحث کشمش دارای واحد فرآوری و سورت بوده و محصول را در سایزهای مناسب با میزان مصارفی که کشورها دارند بسته بندی و سورتینگ و صادر می‌کند.
فضلی اضافه کرد:در رابطه با سیر نیز، سیر در استان دارای بارانداز به نام سولان سیر استان همدان بوده که حتی از استان‌های دیگر نیز در این بار انداز حضور می‌یابند و در آنجا  بسته بندی و سورت سیر با وزن‌های مختلف با بسته‌بندی متناسب مقصد صادراتی و هدف صادراتی انجام و صادر می‌شود.
وی بیان کرد:در رابطه با سیب زمینی با وجود اینکه استان همدان قطب تولید سیب زمینی است اما در رابطه با فرآوری این‌محصول به آنجایی که باید برسیم نرسیده ایم.
فضلی از وجود یک  واحد فرآوری سیب زمینی به نام  فرنچ فرایز در سطح استان خبر داد و گفت: در صورت کامل شدن طرح  بخش عمده‌ای از سیب زمینی برای بسته بندی و فرآوری به این واحد فرآوری ارسال خواهد شد البته هنوز این واحد به بهره برداری نرسیده و فعلا به صورت معمولی صادر می‌شود./

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن