Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی تشکیل ۲۳۶ پرونده زمین‌خواری در همدان

تشکیل ۲۳۶ پرونده زمین‌خواری در همدان

رییس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: ۲۳۶ فقره پرونده زمین خواری به وسعت ۲۹۸ هکتار برای متصرفان اراضی ملی در این استان طی سه ماه نخست امسال تشکیل شده است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، علیرضا قاسمی مجاهد افزود: همچنین فصل بهار امسال ۳۲۸ فقره پرونده مربوط به زمین خواری مختومه شد که تنها در ۲ پرونده رای به ضرر دولت صادر شد.
وی افزود: شهرستان های همدان، ملایر و نهاوند بیشترین پرونده زمین خواری را داشتند که افزایش قیمت زمین در افزایش پرونده ها تاثیر گذار است.
قاسمی مجاهد بیان کرد: شهرستان جنوبی استان به علت حاصلخیزی و مرغوبیت خاک، وجود آب و بالا بودن قیمت زمین، سود بالایی برای زمین خواران دارد بنابراین تعداد پرونده های متشکله تصرف های غیرقانونی در این مناطق زیاد است.

وی یادآوری کرد: پرونده های ایجادی سال گذشته استان همدان درباره زمین خواری یک هزار و ۱۵۷ فقره به وسعت یک هزار و ۲۸۹ هکتار بوده که این پرونده ها از ۲۰۰ متر تا ۵۰ هکتار را شامل می شود.

قاسمی مجاهد اضافه کرد: بیشترین پرونده های زمین خواری در استان همدان از نوع تصرف عدوانی است یعنی فرد با علم و آگاهی اقدام به دست اندازی به اراضی ملی و تخریب و تصرف آنها می کند که برای این زمین خواران پرونده کیفری تشکیل می شود.

وی ادامه داد: معدود پرونده هایی نیز مربوط به افرادی است که از قبل در آن محل مالک "نسق" بوده و از روی ناآگاهی و سهل انگاری اراضی منابع طبیعی را تصرف کردند.

قاسمی مجاهد بیان کرد: دادنامه های صادره به نفع دولت در سال گذشته یک هزار و ۲۲۱ فقره بوده و در ۱۴ پرونده رای به ضرر منابع طبیعی بوده است.
 
وی خاطر نشان کرد: برای زمین خواران در پرونده های عدوانی احکامی نظیر جریمه نقدی، حبس و مجازات جایگزین حبس صادر می شود.

قاسمی مجاهد توضیح داد: برای متصرفان اراضی ملی مجازات جایگزین حبس نظیر کاشت درخت و حفر کانال صادر شده و در سال ۹۹ گرایش مرجع قضایی به صدور مجازات جایگزین حبس افزایش داشته است.

وی افزود: صدور مجازات های جایگزین حبس در فرهنگسازی حفظ انفال و اراضی ملی، آگاه سازی فرد از اهمیت حفظ منابع طبیعی و کاهش تخلف موثر است./ ایرنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن