Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی دو سوم سد اکباتان پر است/ ۳۳ درصد آب مشترکان خانگی صرف استحمام می‌شود

دو سوم سد اکباتان پر است/ ۳۳ درصد آب مشترکان خانگی صرف استحمام می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اعلام کاهش حجم ذخایر آبی بر همکاری مشترکین به منظور مدیریت مصرف آب تاکید کرد و گفت: بیش از یک سوم حجم ذخیره آب سد اکباتان همدان خالی است.

به گزارش "همدان‌نیوز"، سید هادی حسینی بیدار با اشاره به کاهش نزولات جوی در سال جاری گفت: بر مبنای گزارشات دریافتی تا پایان هفته گذشته ۲۳۰ میلیمتر بارش دراستان همدان به ثبت رسیده که  این رقم ۳۰ درصد کاهش نسبت به بلند مدت و ۴۴ درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.
وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کاهش شدید بارش ها، ذخایر سد اکباتان که در اوایل سال گذشته  ۳۴.۵ میلیون متر مکعب  بود در سال جاری به ۲۱ میلیون متر مکعب رسید.
وی با بیان اینکه مطابق گزارشات دریافتی در شرایط فعلی ۳۴ درصد از حجم سد اکباتان خالی است، اظهار داشت: گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت، توسعه صنعتی شهرها، بالا رفتن استانداردهای زندگی و در شرایط کنونی شیوع ویروس منحوس کرونا از دلایل افزایش مصرف و کاهش حجم ذخایر آبی بوده است.
حسینی بیدار در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: متوسط مصرف آب توسط هر ایرانی روزانه حدود ۱۹۰ لیتر است که این رقم ۴۰ لیتر بیش از استاندارد جهانی است.
وی همچنین با بیان اینکه در استان همدان سرانه تولید آب ۲۴۷ لیتر برای هر نفر در شبانه روز است، گفت:  این رقم اختلاف فاحش ۶۰ درصدی  با سرانه مصرف استاندارد دارد که به همین منظور باید تغییر رفتار جدیدی از سوی مصرف کنندگان صورت پذیرد.
 وی در ادامه توضیح داد: در راستای مدیریت شرایط فعلی تهیه و نصب فشارشکن درمکانهای مورد نیاز، انجام عملیات نشت یابی، منع استفاده آب شرب در فضای سبز، شناسایی انشعابات پر مصرف و تعویض  کنتورهای معیوب در دستور کار قرار گرفته ضمن اینکه همکاران آبفا در دفتر روابط عمومی نیز در حال تهیه و پخش برنامه های مختلف به منظور فرهنگ سازی هستند.
سید هادی حسینی بیداربا تاکید بر اینکه در حال حاضربیش از هر زمان دیگر نیازمند همکاری و همراهی مشترکین به منظور مدیریت مصرف هستیم، عنوان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده مشترکین خانگی در استان همدان ۳۳ درصد حجم آب را به منظوراستحمام، ۲۰ درصد درسرویس های بهداشتی ، ۱۴ درصد به منظور شستشوی البسه، ۱۰ درصد به منظورپخت وپز، ۱۰ درصد به منظور شستشوی ظروف، هفت درصد در نظافت و آبیاری باغچه ها، سه درصد به منظور راه اندازی کولر و تهویه منزل و سه درصد را به منظور آشامیدن مورد استفاده قرار می دهند.
مدیرعامل آبفای استان همدان ضمن اشاره به برخی راهکارهای مدیریت مصرف گفت: از مردم تقاضا داریم با کاهش زمان استحمام به هشت دقیقه، نصب سردوش های کاهنده مصرف، استفاده از فلاش تانک های دو زمانه، بستن شیر آب در فواصل شستشوی دست ها و یا وضو گرفتن، بهره گیری از حداکثر ظرفیت ماشین های لباسشویی و ظرف شویی همکاران ما را در ارائه مدیریت شرایط بحرانی یاری کنند.
وی افزود: کولرهای آبی به اندازه یک فرد پر مصرف در شبانه روز آب مصرف می کنند، بنا بر این با استفاده از ایجاد سایه بان برای کولرها، نشت یابی لوله های تغذیه کولر و وارسی و سرویس منظم آنها باید در مصرف آب صرفه جویی شود.
وی عنوان کرد: درشرایط فعلی و با توجه به کاهش ذخایر آبی، بیش از هر زمان دیگر نیازمند همراهی مشترکین و مدیریت مصرف  از سوی آنان هستیم که امیدواریم با همکاری مردم بتوانیم از این شرایط نیز به بهترین شکل ممکن عبور کنیم.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن