Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی در گذشته برخی مدیران بیمه تا 45 برابر حقوق‌شان وام گرفته‌اند

رئیس کل بیمه مرکزی:
در گذشته برخی مدیران بیمه تا 45 برابر حقوق‌شان وام گرفته‌اند

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: با توجه به اینکه بیمه و بورس زیر نظر بازارهای مالی هستند برای هماهنگی بیشتر بین آنها باید کمیته ثبات بازار سرمایه ایجاد شود تا موضوع دخالت‌ها در حوزه یکدیگر کم شود و تکلیف مردم نیز مشخص‌تر باشد.

 

به گزارش "همدان نیوز"، عبدالناصر همتی، پیش از ظهر امروز در یک نشست خبری با اشاره به رشد بیمه طی سه ماهه ابتدای سال جاری اظهار داشت: در این مدت بیمه بیش از 20 درصد رشد داشته که تا پایان سال این میزان افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه امیدواریم نفوذ بیمه از  2 درصد عبور کند ، گفت: در سال 93 میزان نفوذ بیمه 1.9 درصد بود اما امسال نسبت به سال گذشته رشد بیشتری داشته است. میانگین نفوذ بیمه در منطقه ما 1.7 درصد است و میانگین جهانی 6.5 درصد می‌شود اما کشور ما کمتر از یک سوم این میزان است.

همتی در خصوص خسارت‌های پرداختی به بیمه گفت: در سه ماهه اول سال میزان خسارت‌ها رشد داشته و تا 32 درصد افزایش را نشان می‌دهد و با توجه به خسارت‌های پرداختی بخش معوق در سال‌های گذشته این میزان رشد بیشتری خواهد داشت.

وی افزود: در سه ماهه امسال 6.9 دهم میلیون فقره خسارت دریافت شده که بیش از 30 درصد افزایش نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و نسبت خسارت‌ها به 62.5 درصد رسیده که قدری زیاد است  و این موضوع باید کنترل شود.

بیمه‌های شخص ثالث ، زندگی و درمان بیشترین سهم را دارند

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه با بیان اینکه سه رشته شخص ثالث، زندگی و درمان بیشترین سهم را در بیمه دارند، خاطرنشان کرد: نزدیک به 74 درصد حق بیمه در سه ماهه اول به این سه رشته اختصاص داده شده است و از نظر سهم دولتی باید گفت 32 درصد بازار در دست بیمه‌های دولتی همچون ایران بوده و 68 درصد دیگر بیمه‌های غیردولتی و خصوصی هستند. هر چند به اعتقاد بنده زمانی که دولت مدیری را انتخاب می‌کند این بیمه غیردولتی محسوب نمی‌شوند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیمه زندگی 12 درصد از کل بیمه را به خود اختصاص داده افزود: 8 درصد از کل پرتفوی صنعت بیمه را بیمه زندگی  نشان می‌دهد که رقم پایینی است زیرا در منطقه ما این میزان 25 درصد بوده و در کل جهان بالغ بر 55 درصد است و این فاصله زیاد باید جبران شود.

راه اصلاح نفوذ بیمه در کشور افزایش سهم بیمه زندگی

وی با بیان اینکه راه اصلاح نفوذ بیمه درکشور افزایش سهم بیمه زندگی است ، گفت: میزان رشد بیمه در سه ماهه ابتدای سال بیش از 20 درصد بوده که تا پایان سال بیشتر خواهد شد.

همتی در خصوص شفافیت و نقش بیمه مرکزی و هماهنگی بین بیمه‌ها گفت: اینکه کل مجموعه بیمه‌های بازرگانی و اجتماعی در زیرمجموعه یک وزارتخانه مشخص شوند درست نیست و در هیچ جای دنیا بیمه‌های بازرگانی تحت نظر وزارتخانه های اجتماعی نیستند و بیمه های اجتماعی نیز زیر مجموعه بیمه بازرگانی نمی‌شوند. روال کنونی بیمه درست است اما باید هماهنگ‌تر شده و تدوین شود.

وی گفت: اگر اختلاف نظری بین وزارت بهداشت و درمان وجود دارد باید با همپوشانی در بیمه‌های عمر و درمان و بیمه‌های تکمیلی دیگر به جمع بندی رسیده و تفکیک حوزه‌ها صورت گیرد. وظایف بیمه ها مشخص شود معضل اصلی عدم هماهنگی در این حوزه‌ها است.

کمیته ثبات بازار سرمایه ایجاد شود

همتی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیمه و بورس زیر نظر بازارهای مالی هستند برای هماهنگی بیشتر بین آنها باید کمیته ثبات بازار سرمایه ایجاد شود تا موضوع دخالت‌ها در حوزه یکدیگر کم شود و تکلیف مردم نیز مشخص‌تر باشد.

وی در خصوص میزان دریافتی‌های مدیران بیمه مرکزی گفت: برخی به صورت غیرمتعارف و به ناحق مبالغی را دریافت کرده بودند که بر اساس فرمایشات رهبری قابل قبول نیست به خصوص در خصوص وام‌هایی که هیئت مدیره دریافت کرده است. به اعتقاد بنده هیئت مدیره دولتی نباید وامی را از دولت و یا بیمه اخذ کند. بنده 10 سال در سیستم بانکی بودم و حق گرفتن وام را داشتم اما ریالی وام نگرفتم.

وی افزود: در بیمه مرکزی در گذشته ضوابطی وجود داشته که بر اساس آن وام‌هایی گرفته شده است که بخشی قانونی و بخشی غیرقانونی بوده است که باید آنها را از هم تفکیک کرد. در بیمه مرکزی نیز برداشت‌ها در خصوص وام اشتباه بود. طبق آیین‌نامه بیمه مرکزی که در سال 1388 به تصویب رسید هیئت مدیره که مرکب از رئیس کل بیمه مرکزی و هیئت عامل می‌شدند می‌توانستند تا 40 برابر و رئیس کل تا 45 برابر حقوق خود وام دریافت کنند و سقف آن مشخص نبود اما برای کارکنان سقف مشخصی داشت.

وی گفت: در این راستا بعدها اختلافاتی با بانک‌ها و بیمه‌ها ایجاد شد که بر اساس اختیار بند هـ قانون برنامه پنجم این موضوع مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: از تاریخ 10 خردادماه سال 95 که بنده به بیمه مرکزی آمدم نامه‌ای را ابلاغ کردم تا افرادی که وام‌های کلان گرفته بودند به بیمه مرکزی باز گردانند که در این راستا یک میلیارد و 640 میلیون تومان را دریافت کردیم. در این راستا از فردی که قبلا در هیئت عامل بودند یک میلیارد و 640 میلیون تومان را پس گرفتیم که ایشان مبلغ 210 میلیون تومان را که هم بابت اضافه کار دریافت کرده بودند پس دادند.

وی با تاکید بر اینکه نباید هیچ پرداختی خلاف مقررات در کشور صورت گیرد، گفت: در صورتی که مدیری خواستار وام‌هایی با چنین ارقام است باید آن را از وزیر با ارسال نامه کتبا درخواست کند. به اعتقاد من رقم 500 تا 600 میلیون تومان وام ضروری محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم از این پس خبرها در جهت خدمات صنعت بیمه باشد و حاشیه‌های این چنینی کم شود البته ما نمی‌خواهیم حقوق همکارانمان کاسته شود بلکه می‌خواهیم در همان سطح قبلی حفظ شود.

بیمه‌های عمر تا پایان سال شفاف خواهد شد

وی افزود: با توجه به اینکه ساختار بین‌المللی در حال حاضر قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی بر اساس این شاخص‌ها داشت.

وی گفت: هم اکنون بیمه عمر از 50 درصد به 25 درصد رسیده و بنده از این لحاظ نگرانم اما یکی از راه‌های کنترل شرکت‌های بیمه ، بیمه‌های اتکایی اجباری هستند. متاسفانه برخی از شرکت‌های بیمه زمانی که در خصوص بیمه شخص ثالث کم می‌آورند از بیمه‌های دیگر نظیر بیمه عمر برداشت می‌کنند که این به اعتقاد ما اشتباه بوده و باید حل شود.

منبع: ایلنا

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن