Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر علمی روزانه ۴۰۰ ایرانی سکته می‌کنند

روزانه ۴۰۰ ایرانی سکته می‌کنند

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت: در ایران سالانه ۱۵۰ هزار نفر و روزانه ۴۰۰ نفر به سکته مغزی دچار می شوند که این بیماری رتبه نخست بیماری‌های کشور است.

به گزارش "همدان نیوز"، محمدتقی جغتایی با بیان اینکه خدمات بهداشتی روز به روز گسترده تر شده و نیاز به توانبخشی نه تنها کم بلکه افزایش می یابد، اظهار داشت: افزایش امید به زندگی، تغییر سبک زندگی، تغییر الگو بیماری ها از واگیر به غیرواگیر، تغییر رویکرد و تعریف توانبخشی و زنده ماندن کودکان کم توان از دلایل توسعه توانبخشی در جامعه است.

وی افزود: هدف توانبخشی بازگرداندن فرد به جامعه است از این رو خدمات توانبخشی به صورت زنجیره ای، پیوسته، مداوم و قابل جدا شدن از نظام سلامت و رفاه نیست‌.

جغتایی با اشاره به اینکه توانبخشی باید در سطح اول خدمات قرار بگیرد و بیمارستان ها یونیت هایی برای این بیماران داشته باشند: در آمریکا سالانه ۸۰۰ هزار نفر به سکته مغزی دچار می شوند که ۲۰ درصد آنها می میرند و دوم سوم آنها به توانبخشی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد کسانی که در ایران به سکته مغزی دچار می شوند، خاطرنشان کرد: زیر ۵۰ سال هستند و میانگین این عارضه در کشور ما ۵۰ سال است که کاهش سن سکته عاملی هشداردهنده است: اگر درمان در چهار ساعت اول وقوع سکته صورت بگیرد، ۳۰ درصد بیماران بهبود می یابند از این رو توانبخشی سکته مغزی جزء ضروریات است.

جغتایی گفت: تعداد ۷۲ هزار ایرانی دچار بیماری ام اس هستند که بیشترین شمار مبتلایان به این بیماری در اصفهان و تهران ساکن هستند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن