Back شما اینجا هستید: صفحه اصلی خبر اقتصادی کاهش ۵۰ درصدی درآمد اصناف به علت کرونا

کاهش ۵۰ درصدی درآمد اصناف به علت کرونا

رئیس کمیسیون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران از اُفت ۵۰ درصدی درآمد اصناف سطح کشور به واسطه کرونا در دوسال گذشته خبر داد.

به گزارش "همدان‌نیوز"، موسی رضا غفاریان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سطح کشور سه میلیون واحد صنفی فعالیت دارد که به صورت میانگین شش میلیون نفر در این واحدهای صنفی اشتغال دارند و با احتساب خانواده آنان به صورت میانگین ۲۴ میلیون نفر در کنار سفره اصناف نان می‌خورند.
وی تعداد واحدهای صنفی سطح استان همدان را نیز ۶۰ هزار واحد با اشتغال ۱۲۰ هزار نفر برشمرد و افزود: در دو سال گذشته، کرونا باعث ضرر بسیاری از واحدهای صنفی سطح کشور و استان شده و سطح درآمد واحدهای صنفی را تحت تأثیر قرار داده اما با وجود این ضرر برای سلامت خود و جامعه به تبعیت از دستورات ستاد کرونا اصناف سطح کشور و استان همدان به مصوبات ستاد و اجرای آن توجه ویژه‌ای دارند.
رئیس اتاق اصناف اسدآباد همچنین با اشاره به تعداد سه هزار واحد صنفی در قالب۱۶ اتحادیه در این شهرستان تصریح کرد: اتاق اصناف شهرستان علاوه بر گشت‌های مشترک با دیگر ادارات با چهار بازرس نسبت به رصد و نظارت سطح بازار فعالیت دقیق دارد.
غفاریان در ادامه با اشاره به کمبود اخیر مرغ در سطح کشور و به تبع آن در سطح شهرستان، گفت:در شهرستان تمام سعی و تلاش بر آن بود تا در این شرایط مرغ به قیمت مصوب به فروش رسیده و بازار سیاه پیش نیاید.
وی با گلایه‌مندی از برخی از شهروندان به دلیل عدم عدالت در خرید بیان کرد: برخی از شهروندان بیش از نیاز خانواده خود اقدام به خرید مرغ می‌کنند که همین خرید بی رویه در بعضی از مواقع موجب کمبود در سطح بازار می‌شود با وجود آنکه گاهی بیش از سهمیه روزانه مرغ وارد شهرستان شده است.
غفاریان در ادامه با انتقاد از افزایش قارچ گونه تعداد فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سطح شهرستان اظهار کرد: این فروشگاه های زنجیره ای مجوز خود را از اتحادیه کشوری می گیرند و خودسرانه  در هرکجای شهر که دلشان بخواهد در سطح شهرستان فعالیت دارند در حالی که  دیگر واحدهای صنفی قبل از هر گونه فعالیت باید توسط شورای ترافیک مورد تأیید واقع شوند و علاوه بر این امر باید علاوه بر دریافت سوء پیشینه نسبت به پرداخت مالیات ،عوارض شهرداری و حق و حقوق اتاق اصناف نیز اقدام کنند .
وی با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیاز به تأیید شورای ترافیک ندارند و این موارد را رعایت نمی‌کنند، یادآور شد: اشباع شدن سطح شهرستان از فروشگاه‌های زنجیره ضربه سنگینی بر پیکره واحدهای صنفی اسدآباد وارد کرده، ضمن اینکه مالیات و عوارض این فروشگاه‌ها نیز به لحاظ داشتن پروانه کسب کشوری به شهرستان پرداخت نشده و این سودی برای شهر نداشته و تنها واحدهای صنفی شهر به دلیل نداشتن مشتری و کساد بودن بازار متضرر و حتی با تعطیلی روبه‌رو می‌شوند.
غفاریان همچنین با اشاره به اینکه واحدهای صنفی شهرستان علاوه بر  رشد قارچ گونه فروشگاه های زنجیره ای  از هفته بازارها نیز آسیب دیده اند ،ادامه داد: برخی دستفروشان این هفته بازارها افراد غیربومی بوده و از دیگر شهرهای همسایه به شهرستان آمده‌اند و فاقد هرگونه هویت و شناسنامه فعالیت هستند و حتی در هفته بازار مقابل دانشکده علوم پزشکی اقدام به عرضه و فروش مواد فاسد می کنند و هیچ نظارتی بر این هفته بازارها نیست.
رئیس اتاق اصناف شهرستان با بیان اینکه در ۱۷ جلسه فرمانداری شهرستان مصوب شده دستفروشان هفته بازارها شناسایی و ساماندهی شوند، گفت: متأسفانه این مصوبات بر روی کاغذ باقی مانده و هنوز اجرایی نشده و همچنان این هفته بازارها به روند فعالیت خود بدون هیچ‌گونه ساماندهی در حال ادامه هستند.
غفاریان همچنین با تأکید بر ساماندهی وانت بارهای سطح شهرستان افزود: در شهرستان ۱۲۰ نانوایی دارای فعالیت بوده که اتاق اصناف به صورت روزانه از سطح نانوایی‌ها در رابطه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و دیگر موارد نظارت و بازدید دارد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه کردن